Yugo Zastava og andre Fiat lisenser!

Bilene på disse bildene er Fiat modeller bygget på lisens fra forskjellige bilfabrikker rundt om i verden, fra Polen til Egypt. Disse modellene var i produksjon til langt ut på 2000 tallet. Dette er veldig kule retro biler som kan pimpes om til å bli helt rå! 

En splitter pine gal greker som jeg kjenner vokste opp med en Yugos Zastava hjemme i Hellas. Yugos Zastava ble forsøkt importert til USA av en like gal Amerikaner hvor disse bilene ble en fiasko på det amerikanske markedet. Men bilen rakk å få kult-status da den fikk en hovedrolle i filmen «Drowning Mona» fra år 2000. Bilen var også i bruk som politibil i enkelte stater i USA. Og hvem skulle tro at et sovietisk kjøretøy fra tidligere Jugoslavia  skulle få den rollen i USA?


På bildet over ser du en ekte Fiat 127 som Yugos Zastava er bygget på. Akkurat en slik eide min mor på 80-tallet. Denne fikk jeg dessverre aldri selv oppleve da den ble skrotet lenge før jeg ble født. For bilen viste seg å være et elendig kjøp, og varte bare i 2 måneder før den endte sitt liv på dynga. Eksempel på dette var da Mutter ble stående fast i grøfta og hengende etter i selene. Men dette skyltes kanskje heller føret enn bilen, da den hadde god forhjulsdrift for sin tid, og er kjent for å være lettkjørt. 


(Polski Fiat 131, Denne bilen så jeg for første gang i mitt gamle nabolag, og den hadde svarte polske skilter med en kanskje like søt polsk dame bak rattet)

(Nasr Fiat 128, ble bygget på lisens i Egypt. Den jugslaviske Yugos Skala modellen av denne, som du ser i bildene under ble bygget til 2010) 


Bildet over: Ja se her her er det altså en Yugo Zastava fra gamle østblokk Jugoslavia til og med som politibil i selveste USA. Ja hvem skulle trodd det?





(Over en Zastava Skala modell med britiske skilter)






Kommentarer

Populære innlegg