Citroen XM




 Citroen XM var en fet bil engang i sin tid, med hydropneumatisk fjæring og ekstra god komfort som gjorde at den taklet svinger kjempebra. Bilene kunne også senke og heve seg alt ettersom hvordan terrenget og svingene var. Det ble også lagd en dritkul versjon Kalt Citroen XM Musketier men også en versjon til den franske presidenten kalt «presidential limousine». Husker en gang jeg satt på med onkel lenge etter at Citroen XM og Peugeot 605 gikk ut av produksjon onkel kjørte da Volvo XC90 men hadde en 10-15 år tidligere kjørt en Peugeot 605 Turbo, som var omtrent samme typen bare Peugeot sitt flaggskip og ikke Citroens.

Citroen XM ble produsert i heftige 2,9 og 3 liters V6 bensinmotorer med 24 ventiler i tillegg til en 2 liters turbo bensin og 2,5 liters turbo diesel. 

Husker at onkel dreiv å prata om dette med Citroen XM Presidential Limousine som var spesialtilpassa for den franske presidenten og sa at han gjerne skulle ha ønsket å ha hatt en slik en på 1990 tallet.

Jeg trodde lenge at det var en Citroen XM som hadde kjørt på fatterns gamle Mazda bakfra, og trøkt bilen sammen noe så voldsomt — Så bare førersetet og dashbordet var intakt!. 

Men dette er ikke godt å si da fattern, som var i sjokk, ikke husket hva slags bil det var som kjørte på han. Men jeg tror det heller skyldes min fars lave kunnskap om biler. 

Ellers verdt å nevne i denne sammenheng, at fattern slapp fra det hele med skrekken, og en vond nakke som gjorde at jeg ikke fikk sitte oppå skuldrene hans på en god stund.



"Citroen XM og spesielt Citroen XM Musketier denne Kan du pimpe med ekte 1980 tallskrom i fronten laksetrapp/sjalusi i bakruten (noe den forøvrig passer ekstremt godt til) sota ruter wunderbaum Terninger Boksehansker og Revehale og du blir virkelig kongen av rånemiljøene"


                              (17 mai, 1995, Frankrike)

































Kommentarer

Populære innlegg