Renault Trafic 1G og Renault Master!
(En kul Renault Trafic Mk1, pimpa opp med kufanger)
Bilen ble brukt som arbeidsbil på min videregående skole, og den klarte kun 40-50 kilometer i timen på toppen av Lierbakkene. Det var så ille at vi var nødt til å kjøre i krabbefilen som er ment for trailere på rundt 30 ganger så høy vekt!
Dette er riktignok kanskje ikke stor skryt av denne bilen, spesielt med tanke på råning og dens krav til hestekrefter. Men Renault Trafic 1G får du også som firehjulstrekker og du kan lett pimpe den med kufanger som på bildet og sikkert endel til.
Selv om bilen er veldig treig, så har den en kraftig dieselmotor. Og bilen kan dra veldig tunge lass og er veldig slitesterk. Motoren er tross alt på enten 2,1 eller 2,5 liters volum med diesel, riktignok uten turbo.
Vi testa ut hvor mye skolebilen vår var god for, en Renault Trafic MK1 1994-modell, og den ga seg på cirka 160 kilometer i timen nedover fra asker sentrum. For da vibrerte speedometernåla som bare det, og det kom noe skikkelig bråk ifra maskineriet. Så det ble med den ene gangen. Marsjfart for en Renault Trafic MK1 ligger på ca 80-90, toppen 100 på landevei, og ca 90-110 toppen 130 på motorvei. Så bilen fikk kjørt seg den dagen!
"Disse bilene kan med andre ord kjøres litt hissig og i såfall anbefales vel kanskje litt trimming."
(Renault Master ca 1997)
Renault Master var en annen bil i samme segment bare litt større og med samme motor. Denne ble produsert med 80-talls design helt frem til 1997. En bedrift jeg snart skal begynne i har denne modellen som foodtruck, men da riktignok i 2014 modell.
Renault master fra før 1997 ble brukt som svartemarje av det franske politiet, og som ambulanse av det britiske helsevesenet. Den har selvsagt også vært med som svartemarje og ambulanse i en hel haug med franske og britiske filmer. Renault master fra før 1997 kan pimpes opp eller kjøre aggressivt med. Har du lyst på en Trafic-firehjulstrekker så anbefaler jeg dere å se video her.
Kommentarer
Legg inn en kommentar