Opel Omega mk1 1986-1993, Opel Kadett, Opel Kadett gsi 1989-1993





En gammel lærer av meg kjørte i sin tid en Opel Kadett 1991 modell. Og jeg syntes alltid bilen hans så jævelig stygg og kjedelig ut. Og jeg trodde alltid bilen hans var mye eldre enn 6 år gammel i de tider rundt 1997 da jeg ble gjort oppmerksom på hvor gammel den faktisk var. Det største problemet var vel egentlig at læreren i seg selv, som jeg opplevde som en kjip, streng og sint fyr og som lett ble forbanna hvis noe ikke var som det skulle være. Så mulig det er min gamle kjedelige lærer som har skyld i at jeg forbinder denne bilen med døllhet.  

Noen år senere rundt 1999, så jeg en Opel Kadett GSI Cabriolet hos bilforhandleren muttern og fattern kjøpte ny bil hos. Den ble stående der i sikkert over et halvt tiår før den forsvant fra bruktavdelingen hos Citroën. 


En annen kvinnelig lærer jeg hadde på denne tiden, som dog var veldig hyggelig, kjøpte seg på samme tid en enda eldre Opel Kadett som var byttet inn i masse deler til en verdi av 15.000 kr mere enn hun gav for den(!). 

Samme modellen som den lærerinnen min kjørte, trøkte inn Mazdaen til fattern, front mot front! 

Dette skjedde da jeg og brutter skulle med mutter på teater og hadde veldig dårlig tid. En gal nabo av mutter og fatter som alltid kjørte som et svin i veien hos oss, kom rundt den uoversiktlige svingen på den smale grusveien og rett inn i fronten på Mazdaen, ennå mutter bråbremsa og var parat så det holdt. Ja det var første og eneste gang i mitt liv at jeg fikk føle på front mot front, og jeg er glad jeg ikke har opplevd det siden. 




Opel Kadett GSI var dessuten populær bil hos biltyver til langt ut på 2000-tallet, og skal avgjort være noe annet enn en Rekord ifra sent 70-tallet. 


Kusina mi og hennes familie kjørte Opel Omega MK1 på slutten av 90 tallet. Omtrent samtidig som kusina mi skrotet denne bilen ca rundt år 2000, skulle jeg bli kjent med en fyr som bodde på Vålerenga og var Vålerenga-fan. Han også kjørte Opel Omega, men da snakker vi om en 1987-modell. 

Jeg er selv fan av Vålerenga, så vi kom godt overens. 

Ellers verdt å nevne at Opel Omega MK1 ble produsert som Vauxhall Carlton MK3 i Storbrittannia og Chevrolet Suprema i Brasil. Brasilianske Chevrolet Suprema ble solgt i Brasil til ca 1997-1998. Du fikk også noen dritfete versjoner som Lotus Omega 3000 og Lotus Carlton/Opel Omega 3000

Kommentarer

Populære innlegg