Citroën CX MK2 1987-1991!




Citroën CX var en bil som ble kjørt av to naboer av meg ved mitt barndomshjem. De skal ha vært oppriktig dollete av seg og ble bare kalt for Ken og Barbie av naboene i mitt nærområde. 

Ken skal ha vært skomodell, og Barbie skal ha vært Loreal-modell. 

Citroën CX skal jeg også ha sett flere av som kjørte som noen ordentlige svin rundt omkring på bondelandet i Norge hvor familien min var mye på tur når jeg var barn. Spesielt en opplevelse har satt seg friskt i minne hos meg på den gamle veien mellom hokksund og kongsberg, som forlengst er nedlagt som hovedvei. Jeg og familien kom i fra Darbu og skulle under en undergang som i alle år hadde vaert en ulykkesstrekning. CX´en hadde muligens stått i kø forbi undergangen som var smal, svingete og uoversiktlig. Og etter å ha kommet forbi til der hvor det ikke lenger sto opplyst om at det var en ulykkesstrekning, men mest sannsynligvis burde bli det snart, sparket han ifra forbi køen på vei opp ifra undergangen hvor det selvfølgelig var en veldig uoversiktlig kneik. Fattern måtte bråbremse og kjøre inn til siden, og merk at vi var bare millimeter i fra kollisjon, så fadern la seg på hornet og signaliserte at forbikjøringen var langt ifra grei! Ja han må ha hatt det travelt denne mannen også, kanskje enda mere travelt enn mannen i Peugeot 405 som jeg har skrevet om i ett tidligere blogginnlegg.. 

Citroën CX er en av de siste bilene som Citroën lagde før de ble kjøpt opp og tatt over av Peugeot og ble til PSA Peugeot-Citroën. De blir ofte kalt for den siste ekte Citroën, siden Citroën CX gikk ut av produksjon allerede i 1991. Og da bloggen min er ifra 2021, så sier det seg jo selv at disse bilene kanskje ikke fungerer så greit som rånerbiler i og med at de er over 30 år gamle.

 

"Men fortvil ikke, disse bilene kan du kjøre som en skikkelig hissig franskmann som ikke engang er tørst, men bare sur. Gjerne også med wunderbaum og terninger i frontruten og råtten eksos. En jeg kjenner brukte Volvo PV som rånebil den dag i dag."


Citroën CX eksisterer også som en råsterk ultralang 6 hjuls planbil eller stasjonsvogn/limousin. Jeg så nylig en planbil til salgs på finn.no med mulighet for 3 tonns tillat trekk-kraft. Annonsøren skrev også at det skulle gå an å få den registrert for hele 3,5 tonn noe som er ala det samme som en Chevrolet 2500 pickup truck som jeg har skrevet om tidligere (I´m too old for this shit).



Her Citroen CX med bakrutesjalusi i stedet for laksetrapp.





Citroen CX med laksetrapp i bakvinduet.















Kommentarer

Populære innlegg