Fiat Uno og Fiat Uno lisensbiler
Fiat Uno ble produsert i Europa ifra 1983 til 1995. Det ble også produsert en ekstra heftig versjon kalt Turbo I.E.
Sommeren i 1994 hvor det hadde vært spesielt varmt her i Norge, var jeg på vei hjem fra Stavanger med familie etter at fattern nesten ikke hadde klart å få oss opp fra bølgene helt ytterst ute på Jærkysten, der hvor det sjelden er behagelige badetemperaturer mere enn ca 1 gang hvert 20 år. Da skal denne Unoen ha festet seg så og si helt oppi bumperen på fatterns gamle Ford- stasjonsvogn på vei opp fra dalen i øvre Telemark. Bare fattern kunne se ham siden han satt foran og styrte.
Jeg kunne selv ikke se ham siden jeg satt bak og var liten og hadde masse feriebagasje bak ryggen. At fiaten hans ikke knelte i opp mot 30 varmegrader eller over i tllegg til ca 13% stigning er jo helt utrolig at han i det hele tatt klarte å ta igjen en mye større Ford-stasjonsvogn, med 2 liters volum i forhold til sin egen Fiat som hadde toppen 1,3 liters volum. Dette skyltes vel at den gamle Forden til fattern var både fullstappet med bagasje og mennesker. Pluss at Forden allikevel hadde kanskje samme antall hestekrefter, ihvertfall hvis galningen bak hadde den heftigste versjonen Turbo I.E på 105 hestekrefter. Han må ha hatt det travelt denne galningen, spesielt siden disse veiene som var de raskeste over fjellet på ca 45 mil var ekstremt smale og svingete, og for ikke og snakke om kupert. Kanskje skulle han rekke begravelsen til sin gamle mor på andre siden av fjellet?
Fiat Uno produseres fortsatt i Brasil som en dritfet versjon kalt Fiat Melba. Denne får du også som stasjonsvogn og sedanutgaver kalt Duna og Premio. I Marokko ble Fiat Uno produsert frem til 2004 av marokkanske SOMACA industries, og kjøres mye som drosje i landet. Denne er kanskje enklere å privatimportere enn brasilianske UNO, som derimot riktignok er mye fetere. Men det hadde hvert kult om noen kunne importert noen marokkanske drosjeversjoner også.
I polen ble Fiat UNO produsert til 2002. Du får også en sør-afrikansk versjon kalt Nissan UNO og i Pakistan er UNO-baserte modeller blitt produsert av pakistanske Raja Motor Company.
I Argentina er Fiat UNO blitt produsert frem til 2000, her også som i Brasil som stasjonsvogn og sedan.
(Slik ser de ut, sånn som de selges i Brasil i dag)
(Samme modell og samme farge som galningen kjørte)

(Fiat UNO som Taxi i Marokko. Disse er spesielle, og ville vært gøy å importert til Norge)
Kommentarer
Legg inn en kommentar