Renault 4 til 1994 og Citroen Mehari og Renault Rodeo
Fattern min skal ha hatt hele to Renault 4 før jeg ble født og før han møtte mutter på slutten av 70- tallet. En av de skal ha hvert den amerikanske utgaven med mye kule forkrommede og forniklede støtfangere. Onkelen min skal ha hatt den første i fra 1961.
"Disse kan du pimpe til noe skikkelig kult med masse krom, surfebrett på taket og en heit dame til å ha med på stranda! "
Fattern skal jo også ha en morsom historie om da onkelen min en gang på slutten av 60-tallet, skal ha bedt ham om å kjøre Renaulten hans tilbake til Stavanger fra Fornebu, mens onkel selv skal ha reist rett til London. Dette var noe fadern kanskje ikke hadde så god tid til så han ble nok ganske irritert den gangen kan jeg tenke meg.
Jeg minnes også en gang på nittitallet hvor fadern og noen kollegaer tok med meg og bruttern pluss noen andre barn på kanotur til fjorda ved Bjoneroa i Randsfjorden, i tidligere Oppland fylke. Der fikk vi se på en ganske så sliten Renault 4 som en kollega av fattern kjører fortsatt.
Hele gjengen skal ha ledd seg ihjel av denne skraphaugen av en bil, og selv fadern hadde jo ikke kjørt noe lignende siden 70-tallet. Kollegaen var som forholdene jo også tilsier selvsagt en skikkelig hippie. Men en trist historie fikk jeg høre flere år senere at hippien hadde blitt påkjørt bakfra og i forhold til episoden med fatterns Mazda, som jeg har skrevet om tidligere, skal dette ha gått mye verre for den stakkars hippien vår.
Renault Rodeo og Citroën Mehari er noe av samme ulla, kanskje enda fetere og mere egnet som strandbil. Men kanskje enda mere spesielle siden det bare er produsert totalt ca litt over 200.000 enheter av disse, mens Renault 4 ble produsert over 8 millioner av.
Renault Rodeo er kanskje mest spesiell da det bare er produsert 60000 eksemplarer.
Renault 4 ble produsert helt frem til 1994 i Slovenia, og opprinnelig bare til 1992 i mesteparten av verden.
Renault Rodeo på ferie
Kommentarer
Legg inn en kommentar