Lada Samara og Skoda Favorit!





Skoda Favorit er forgjengeren til en bil en miljøarbeider på en barneskole jeg gikk på hadde, fra ca 1996 til sikkert langt ut på 2000 tallet, og som også lignet veldig på Favorit Skoda. Favorit var den store satsningen Volkswagen gav Skoda, uten å bry seg med å bruke penger på å lage Skoda like robust som Volkswagen i seg selv. Læreren min kjøpte riktignok en Felicia som ble produsert i fra 1996-2001, men den var fortsatt like dårlig kvalitet. Han skrøt blant annet av at han hadde brukt ca 40.000 kroner ekstra på å kjøpe bilen med Volkswagen-motor i stedet for Skoda-motor. Men bilen var fortsatt like dårlig. Feliciaen hans hadde nemlig mange feil og mangler allerede etter 3-4 år, og siden har jeg sett disse bilene fullstendig fulle av rust allerede tidlig på 2000 tallet.

Skoda Favorit har riktignok litt mer klassisk design og ble produsert helt frem til 1995, og fungere sikkert fint som rånerbil vil jeg tro. Lada Samara husker jeg en sønn av noen muttern og fattern kjente via orienteringsmiljøene kjørte på slutten av 90-tallet. Det var siste gang noen familien kjente eller noen jeg ble kjent med kjørte noe slikt som Lada. Og ikke mye senere, i 1999, sluttet de å selge Lada i Norge. Lada Samara ble på slutten viet en stor reklame på baksiden av Motor Norges Automobil Forbunds medlemsblad, og  som fattern alltid hadde liggende hjemme. Her kunne man lese om Samaraarbeiderne med bilde av Boris Jeltsin og Bill Clinton ved siden av bilene, hvorav begge var på besøk i Norge på denne tiden. Boris Jeltsin i 1996, og Bill Clinton i 1999. Sistnevnte så jeg forresten i en limousin i 2 sekunder under Norgesbesøket hans i November 1999, da jeg var med skolen for å se på begivenheten.Jo da det var massivt sikkerhetsoppbud og jeg var vel mere interessert i politibilene og alt annet enn kanskje Bill Clinton den gang.

Lada gikk som sagt ut av Norge i 1999 etter en skatteomlegging. I 1999 var det ikke lenger lønnsomt å kjøpe Lada i Norge. Asiatiske biler hadde lenge vært langt mye rimeligere og med langt bedre kvalitet. På slutten markedsførte russerne Lada Samara ikke lenger som Lada Samara Toljatti, men som Lada Samara Baltic. Men det var jo det samme uansett, slik som onkelen min sa da vi så en Lada Samara i Rauland i ca oktober 2005. Den sto der forøvrig med en pinne som ble brukt til å holde oppe bakluka, da hydraulikken var gått i stykker. Den siste Ladaen i Norge var en Samara Baltic. Æsj, nei Lada Samara har jeg lenge  tenkt har vært den støggeste bilen Lada har produsert. Og navnet Baltic stemmer jo ikke akkurat noe særlig mere med Italia enn Russland det heller, (i og med at Balkan ligger nærmere Italia og at russerne stjal fra Fiat på de første bilmodellene sine). 

Lada Samara Baltic var den eneste bilen Lada solgte i Norge i 1999. Denne har jeg sett flere ganger stå ved et gårdsbruk i Sørkedalen i Oslo med Gjøvik-skilter på. Jeg så jo også fortsatt noen Ladaer i Norge på 2000 tallet. Et gammelt ektepar skal blant annet ha kjørt en hvit Lada Samara på Høvik i Bærum mellom ca 2006-2009. Og i 2006 så jeg en fullstendig strøken Lada 2101 (eller var det en 2103 eller 2106 modell?) som kjørte rundt i Odda-sentrum. Jeg liker å spekulere i at den var eid av lederen av arbeiderforeningen på fabrikken i Odda, og som nå var pensjonert og brukte den kun til butikken hver lørdag og så til kirken på søndagene. Og han gnikket og pusset og stelte med den hele tiden ellers i uka.


Lada har nok sett sine bedre dager her i Norge. Men de siste modellene som de du kan importere, kan sikkert fungere som rånerbiler i noen år til. Men en Lada 2101 og 2102 bør vel kun være sørfebiler om sommeren og helst gnikket pusset og stelt med!



Kommentarer

Populære innlegg