Pivco City Bee, Think City, Buddy Electric og Kewet Buddy!





Disse bilene er vel kanskje de jeg burde skrevet om først her på bloggen, i og med at det her er snakk om norske biler og bilmerker nettopp produsert i Norge. Pivco City Bee så jeg for første gang Live på Hunderfossen i 1995, men kanskje aller først i barneprogrammet Newton på NRK engang tidlig 1990. Vår alles kjære Morten Harket skal ha kjøpt seg en slik bil, men muligens kun for å komme seg gratis gjennom bomringen?? Det hele ble i hvert fall et godt pr stunt for de to norske merkevarene, Harket og Pivco City Bee. 

Pivco city bee skal ha blitt utviklet på begynnelsen av 90 tallet. Og i 1994 skal de første ordentlige prototypene ha blitt klare, akkurat tidsnok til OL i Lillehammer. Og på slutten av 90 tallet, engang mellom 1995 og 1998, skal det visstnok ha blitt solgt noen av dem her i Norge. Men dessverre i dag er det, tross nordmenns store interresse for biler, bare 3 igjen av dem! To blågrønne, en med regnr DH 75122 og en blågrønn med uvisst nummer samt en gul versjon med regnr EL 10395. 

Pivco city bee skal riktignok allikevel ha slitt litt med salget og holdt på å gå konk. Men da amerikanerne viste interresse for bilene pga litt miljøengasjement, skal selveste Ford Motor Corp ha kjøpt opp hele greiene sammen med Volvo. Og kongen i Norge gjorde da et pr stunt med å åpne den nye Think- fabrikken på Aurskog på Romerike i Akershus rett øst for Oslo. 

Samtidig som svenskene gjorde et pr stunt med å selge Volvo til amerikanerne, noe som fattern mener gjorde sitt inntog i at mange ansatte hos Volvo, i hvert fall da innenfor Sverige, tapte mange arbeidsplasser. Dette samtidig med at den svenske industriministeren skal ha sagt at «Norgje är världens sista sovjetstat».

I Danmark skal danskene blant annet ha lagd et bilmerke ved navn Kewet Buddy. Denne bilen gikk det også en del av i Norge på 90 tallet. Og da Think City gikk konkurs etter at Ford noen år tidligere hadde skrotet Think, blant annet i en periode hvor amerikanerne gikk rett frem og skrotet et helt tusentalls elbiler. Og i mens de skrotet elbilsatsningen og miljøengasjementet totalt, skal noen norske gründere ha kjøpt opp Kewet Buddy, og ga den det mer fengende navnet, Buddy Electric. 

Må si jeg undrer meg over at nesten ingen nordmenn kjøper Buddy Electric? Ikke bare er den norsk-produsert, men bilen har virkelig holdt ut i over 30 år nå, og i ca 15 av disse årene har produksjonen pågått i Groruddalen i Oslo, til motsetning av Pivco og Think, som holdt ut i bare ca ett halvt tiår hver. 


En kollega av meg som skal ha vært dønn nasjonalist, skal ha kjørt Think City helt i fra 2003 til cirka 2020 (og en redneck Jeep Grand Cherokee i godt og vel 25 år). Han jobbet med å fikse elektro-gjendstander, og skal ha hvert veldig flink til å fikse på ting og da spesielt elektro. Denne elbilen Cityen hans varte nok i sikkert vel 10 år mere enn den burde, før han endte opp med å kjøpe samme bil som meg, en Citroeng C-zero (i steden for selve nasjonalsymbolet Buddy Electric, så denne kollegaen hadde det nok mest i kjeften). 

Biler som dette kan du pimpe opp, blant annet slik jeg gjorde med elbilen minmed heite chromdamer på panseret.


(Dronning Sonja avduker en Pivco City Bee i USA)

(Her ser du moderne Think City, med eneste gule Pivco City Bee i bakgrunnen)



(Buddy Electric i ekte nasjonalromantisk bekledning. Mangler bare elg i solnedgang)



Kommentarer

Populære innlegg