Oldsmobile Silhouette og Chevrolet Lumina!





Jeg har skrevet om disse bilene før, men da som Pontiac Trans Sport som var hovedmodellen og den mest populære. Men det ble også produsert to versjoner til, som Oldsmobile og som Chevrolet.

Jeg har en onkel som hadde tenkt å kjøpe seg en Pontiac Trans Sport 7-seter med v6 motor i 2006. Men i stedet endte han opp med å kjøpe en helt vanlig Volvo xc90 med helt vanlig 5 sylindret Volvo Turbo diesel. Dette var fordi han ikke lenger fant noen importør av merket i Norge. En annen ting er visstnok at onkelen min kjørte en dritheftig Oldsmobile Cutlass Supreme da han bodde i statene en gang på slutten av 1970 tallet. Denne har jeg skrevet om i gatebil-bloggen min her. Tragisk er det at amerikanerne helt siden 1970 tallet startet en prosess med å gradvis legge ned seg selv og hele verden. De startet med å lage stadig kjedeligere biler mot slutten av 1970 tallet og videre utover på 1980 tallet. I løpet av 1990 og 2000 tallet la de så og si ned både merkene Oldsmobile Pontiac og Saab. De har også egentlig lagt ned enda mere enn dette, men de slipper unna ved at de selger unna og tar opp massive lån, noe de får lov til til tross for at de har en enorm gjeld og bare har tatt opp astrononiske lån etter lån. AMC Motors for eksempel gikk konkurs på 1980 tallet.

Og stakkars Renault gikk på en diger smell da de blandet seg i selskapet under konkursen.

Volvo ble solgt av Ford til Kina, og når jeg først nevner Kina, så er det her mye av driten til amerikanerne ender opp. Hele GM Ford og Chrysler gikk jo egentlig praktisk talt konkurs rundt 2010. Chrysler ble solgt til Fiat i Europa og eies av dem fortsatt den dag i dag.

Chevrolet Lumina er også en dritkul rånebil og er dessverre også solgt veldig få av i Norge, akkurat som Oldsmobile Silhouette.



(Slik kan du parkere en Oldsmobile Silhouette på fisketur med gutta)









Kommentarer

Populære innlegg