Div Volvo 240, 140, og 700 serie!

Volvo 240, en lærer jeg hadde på videregående kjørte en 1987 modell Volvo 240. De er ekstremt slitesterke og driftssikre biler. De blir ofte kalt for traktor selvom det bare er en helt vanlig personbil. Både det tekniske og når det gjelder rustbeskyttelse er veldig bra. Og når det gjelder trafikksikkerhet så er det jo ikke slik at en 30-40 år gammel bil er noe særlig sikker. Men det er en Volvo 240!

Læreren min pleide ofte å kjøre bilen sin slik at han nesten ikke brydde seg så mye om bulker og riper. Han kjørte inntil gjerder, gruskasser og alt annet som var i veien, det også med tilhengeren sin og til og med kroken på den. Men 240en hans var like fin den! og så lenge han brukte tid på å polere den så så den nærmest strøken ut. Du kunne rett og slett ikke se ripene og skrammene.

240en til læreren min var lys blå med matt lakk. og han hadde også malt den lille klassiske Thule-skiboksen sin i samme farge. Senere kjøpte han seg en Volvo 240, sent 1991 modell, som var matt mørk blå. Denne var enda mere strøken og tidligere eid av en gammel rally-legende. Jeg har sett ham kjøre rundt med den fortsatt i nærheten av der hvor jeg bor.

Volvo 240 skal også rektoren på skolen min ha kjørt i lys blå perlemor metallic som 1985 modell stasjonsvogn.

En gang ble han påkjørt bakfra og tilhengerfeste måtte fikses. Den så jo ut som den ikke hadde fått en skramme. Men den hadde visst det allikevel, men bare litt på hengerfeste. Han solgte den og kjøpte seg en Volvo 760, 1982 modell. Der og da trodde jeg det var en Volvo 740, 1984 modell, og at alle Volvo 700-serie først kom i produksjon i 1984, men der tok jeg feil gitt! Volvo 760 740 ble også bygd med amerikanske doble firkantede lykter kun for det amerikanske markedet. 

Volvo 780 Bertone var en spesiell versjon av Volvo 700 serien som var beregnet for det kanadiske markedet. Den er etterhvert blitt importert en god del av til Norge og som lever fint enda.  



Volvo 140 serie er egentlig Volvo 240, men de het 140 serie i starten i fra 1966- 1974. Derfor har altså Volvo 240 egentlig vært i produksjon i 27 år og ikke 19 som mange tidligere har trodd.

Kusina mi kjørte denne som oransje 1974 modell en gang tidlig på 1990 tallet. Men jeg har selv sett den kjøre som rånebil flere steder fremdeles. Volvo 140 serie kjørte også en nede i nabolaget mitt som lysblå Volvo 145 ekspress varebil.


Volvo 260 var bygd på 2 versjon av Volvo 240 (første mens den virkelig het 240)

og var i produksjon i fra 1974-1982. Denne ble produsert til og med med v6er og hadde doble firkantede eller runde lykter, ekstra mye utstyr og var beregnet for det amerikanske markedet.

En Volvo 265 husker jeg kjørte forbi meg en gang mens jeg var på sykkelferie med familien langs kyststien i vestfold.


Volvo 240 2 generasjon hadde en kamerat av en jeg kjente som rallybil for ca 10-15 år siden. Han eide en gammel Volvo 164 også. 


Volvo 164 var med i og hadde hovedrollen i en raplåt video i fra ca 2004. Hvor noen sunnmøringer skrek “en to tre, fyra det med, uppi pipo” osv osv. 


Volvo 240 USA var i produksjon i fra 1978 til 1985 og var bygd på Volvo 240 tredje generasjon. Denne var ekstra stilig og hadde nærmest mafialook i tillegg til vanlig rånelook. Den var typisk bil for pimpene i California typisk for amerikanske pornofilmregissører på 1980 tallet også. Og den hadde massevis av roller i typiske b-actionfilmer i fra 1980 og spesielt 1990 tallet. Så er du dama til Chuck Norris, Steven Seagal, Jean Claude, Van Damme, Lorenzo Lamas, Sylvester Stallone, John Travolta eller Dolph Lundgren så er det bare å kjøre Volvo 240 generasjon 2 USA- modellen.. Det er tross alt alltid damene dems som kjører disse bilene i disse filmene. 


Volvo 240 trediegenerasjon var forsåvidt også samme som rektoren min kjørte, og som jeg nettopp har skrevet om, altså 1985 modellen av siste årgang. 


Volvo 240 har fått gjennomgå veldig mye av rånere i Norge gjennom mange mange år nå. Men jeg har riktignok sett noen av de rundt omkring fremdeles og hvor de for så vidt har blitt tatt godt vare på. Nettopp derfor har jeg bestemt meg for å lage ett innlegg om Volvo 240 . Disse bilene kan forøvrig brukes som rånebil i ca 5-10 år til for Volvo 140 serie, ca 10-15 år til for Volvo 260, 15-25  år til for Volvo 240, og Volvo 240 USA og Europa. Sett på bakrutesjalusi, revehale, terninger og boksehansker og du er virkelig konge!
























Kommentarer

Populære innlegg