Volvo F10/F12 1977-86 Volvo F10/F12 mk2 og Volvo F16

Volvo F10 og Volvo F12 første utgavene kom allerede i 1977 og var en av de første ordentlige moderne langtransportstrailerne til Volvo. Jeg husker jeg så denne første gang i år 2000 og da var den vel allerede et sted mellom 14 og 23 år gammel. Vi kom bak den i bakkene på vei mellom Lom og Otta og den sniiilte seg av gårde. Vi ble stående bak den men ble vinket forbi av sjåføren da han hadde bedre sikt enn oss. Og jeg husker jeg ble betatt av de doble runde lyktene som var noe av de samme som i noen utgaver av Volvo 260 serien. Noe jeg husker da vi kjørte forbi var at jeg ble voldsomt fascinert av de doble runde lyktene. Og jeg tenkte jo også på hvorfor er det ikke flere av disse trailertypene til Volvo? Sikkert fordi de allerede den gang var gamle og slitne, spesielt da de har gått som langtransport. Men jeg kunne jo ikke den gang  forestille meg annet at jeg syntes det hadde vært kult om datidens transportfirmaer pimpa og vedlikeholdt disse og fortsatt kjørte dem den dag i dag.

Den vi kjørte forbi var tungt lasta og senest i 2010 kjørte jeg forbi en Volvo F10/F12 førstegenerasjon Volvo som hadde voldsomt stor last og ville vært bøtelagt kraftig av politiet hvis den ble stoppet. Kjempesynd dette her, for dette gjorde jo bare disse trailerne enda mere slitne selvfølgelig. Men nå viser det seg jo også at vår selveste Jan Erik Larssen kjørte rundt i nettopp siste utgaven av denne traileren -En 1986 modell så sent som i 2020, men da var det rent nostalgisk via et tv program.



Volvo F16, F10 og F12 andre generasjon i fra 1987-93, disse var de siste av denne typen fra Volvo som fortsatt har noe gammeldags design. Skjønt i 1987 var den jo ganske moderne og i fra 1993 kom FH modellen som er mere gatebil-truck å regne i min målestokk. Og i fra 87 fikk du den nå som en ekstra heftig versjon kalt F16, omtrent i samme tiår som Norge hadde anskaffet de nye F16 flyene, som nå har holdt i snart 40 år. Og utrolig nok brukes av forsvaret fortsatt og kanskje en stund til også siden de nye jagerflyene overhodet ikke holder mål.

Volvo F16 og F10/F12 andre generasjon, disse kan du pimpe til noe virkelig fett uten tilhenger selvfølgelig og med eksosen virkelig stående opp av styrhuset og kanskje i en god del år til også siden selv jagerflyet fortsatt har vart lenger.








(Volvo F16 i filmen Essential Killing fra 2010)









Kommentarer

Populære innlegg