Damplokomotivet og rånerbilen


Hei selv om jeg skriver stort sett om rånebiler så har jeg i det siste skrevet flere innlegg om digre lastebiler både i fra USA og resten av verden. Dette er biler som er så digre at selv en vanlig rallysjåfør ville slitt med å takle disse voldsomt svære doningene. Og for rånebloggen så er det jo mere norske bygdeoriginaler enn ren vill vest cowboy og redneck kultur som hedres her på bloggen. Disse doningene er jo i grunnen nesten for store for smale norske landeveier også. På tross av dette, så er det lite som slår en fet lastebil!

Ellers så kan jeg jo si at bransjen og denne hobbyen med biler i dag er under stort press grunnet klimaendringer og ekstremt høye bensin og dieselpriser. Selv håper jeg inderlig at det nå går mot en elektrifisering av bilparken med tanke på den krisen vi nå står overfor. Så ironisk nok så ønsker jeg å se slutten på de samme bensindrevne bilene som jeg også har stor interesse for. Men før fossilbilene ender på historiens skraphaug, så ønsker jeg med denne bloggen å dokumentere en bilkultur og bilmodeller som jeg synes er kule før de blir pensjonerte fossil-veteraner.

Og dette får tankene mine over på damplokomotivet som jo ingen bruker lenger annet enn museumsjernbaner. For jernbanen ble jo også elektrifisert en gang i Norge. Det skjedde en gang mellom 1950 og 1970 årene. Og når vi snakker om moderne tider og endringer i bilparken og dette med tidligere tiders V8, og V16 motorer o.l, så kan man jo si at på gamle damplokomotiv, dampbåter m.m ikke brukes lenger og er avleggs hva gjelder teknologi og sikkerhetskrav. En jeg kjente sa til meg en gang at om så en seilskute som har vært på de syv hav i 300 år, og hvor alt sammen er byttet ut, ja så er det den samme skuten fortsatt. Så her har jeg et håp om at det vil bli trendy i fremtiden å gjøre om de gamle rånebilene om til nullutslipps biler. Bare tenke så gøy det ville vært å se en Lada Niva med terninger i ruta i år 3000 som ruller på fornybar energi! For rånere er jo selvsagt opptatt av å fikse ting, så hvorfor ikke! Eneste er jo at det kan ta litt tid før teknologien gjør det mulig å konvertere alle mulige gamle biler til elektrisk drift. I mellomtiden blir man kanskje nødt til å være en såkalt Snøfte Smith. For de som ikke vet, så var han en tegneseriefigur og en såkalt bygdeoriginal i fra Ville-Vesten borte i USA som levde et tøft liv, og gjerne med en dram for mye og med masse skrot på gården sin. Med andre ord, vær en Snøfte Smith, ta deg en dram og la rånerbilen stå på gården til de endelig kan konverteres til elektrisk drift!

Ellers så er det jo mange som mener at en bil ikke blir det samme uten V6er, V8er og spesielt V10 V12 og V16, men så er jo mye av designen fortsatt intakt da, og bilen vil se like fet ut med eksosrøret og det hele. Og for min egen del så er det designet på bilen som jeg er mest interessert i.

Skulle du allikevel savne lukten av bensin så kan du alltids besøke rånerbloggen min, og bruke den som et historisk oppslagsverk eller som godteri for øyet!






















Kommentarer

Populære innlegg