Ford Granada/ Consul/ Fairlane og Ford Taunus/Falcon!
Ford Granada/Ford Consul, dette var til tider kongen av rånebilene på 70, 80 og 90 tallet med laksetrapp eller såkalte solskjermer og med sjalusi i bakruta, i tillegg med revehale, wünderbaum, boksehansker og terninger så var dette til tider en dritkul rånebil! Jeg husker en gang at familien min og jeg var på vei opp til hytta på påskefjellet i vår Ford Sierra stasjonsvogn. Opplevelsen her var ikke noe særlig for rundt en sving kom en sliten gammel Ford Granada med en mann bak rattet, akkurat 18 og fått lappen selvfølgelig. Og med kompiser ved siden og i baksetet så var det avgjort innbydelsen til å kjøre for fort til stede. Granadaen kom som et skudd rundt svingen og det var glatt, og Granadaen holdt på å skli rett inn i vår nesten like slitne Ford Sierra.
Når det skal være sagt så var det rett før Granadaen faktisk klarte å meie oss rett ned. Ja det var snakk om bare millimeter, ja akkurat ja, bare millimeter før 18 åringen fikk greid å rette Granadaen sin opp. Tenker drittungen fikk seg en lærepenge for livet.
Ford Granada het også Consul og ble stort sett produsert mellom 1972 og 1984. Men i Oseania (Australia og New Zealand) ble de produsert som Ford Fairlane helt til 1987, etter at produksjonen her hadde pågått fra 1979.
Ford Taunus, denne ble produsert helt i fra 1952 til 1982 da den kom i produksjon hadde den allerede hatt et liv som Taunus G93A og Taunus G73A , men med et lite opphold riktignok mellom G93 og G73. I løpet av 1950 tallet hadde Taunus også hatt et liv som førstegenerasjon av kassebilen Ford Transit, nemlig Ford Taunus Transit. Men det var først utover på 1960 og 70 tallet at Ford Taunus virkelig ble et ikon med 17M og 20M, som hadde 1,7 liters motor og 2,0 liters v6. 26M som kom i 1969 hadde 2,6 liters v6 motor.
Selv synes jeg at Ford Taunus var kulest på 1970 tallet da den også ble bygget i Argentina. Den søteste jenta på skolen min hadde en kjæreste som kjørte Ford Taunus 1982. I 1982 stanset riktignok den opprinnelige produksjonen, men i Oseania (Australia og New Zealand), hvor produksjonen hadde pågått som Ford Falcon siden 1979, stanset ikke produksjonen før i 1996. Australske Ford Falcon Pickup var siste Ford Taunus i 1996. Og i Tyrkia ble den faktisk også produsert helt til 1994 med utstyr i fra fabrikken i Argentina. Denne tyrkiske fabrikken (OTOSAN motor plant, senere Ford Otosan) hadde kjøpt nettopp i 1982 da den opprinnelige produksjonen opphørte. Hvilke versjoner synes du er kulest?
Ford Taunus Otosan GTS 1994 modell
Selv synes jeg avgjort at de tyrkiske, australske og newzealandske bilene er de kuleste. Spesielt fordi de her laget noen heftige sportsmodeller kalt S-pack. Men også i Tyrkia hvor de lagde noen heftige GT versjoner kalt 2,0 GT og GTS. Men også grunnet deres tydelige fravær her i Norge. Jo det hadde vært dritkult om disse kunne kommet til Norge i mengder. Spesielt de tyrkiske i fra 1994 kunne jo sikkert hatt en 10 år til på baken som rånebiler fortsatt. Også selvsagt det hadde vært dritkult om en hel haug med Ford Falcon i fra cirka 1990-1996 kom hit til Norge for å ha noen år på baken som rånebiler de også. Jo da disse kan sikkert gå som rånebiler i en 5-15 år til. Det samme gjelder forøvrig for Ford Fairlane 1987-modellen tenker nå jeg. Spesielt siden den var bygd på Ford Granada som var noe av det mest solide som ble bygget av Ford på 80 tallet. Også har du Ford Fairlane som det riktignok ikke var noen sportsmodeller av, men som hadde en slags dritkul mafialignende design..
"Så kjør Ford Taunus Otosan som sjefen Otto (kjente forøvrig også en gang en Otto med en dritfet strøken rød Ford Escort XR3i Cabriolet. Pokker ta han for at han ikke kjørte en Ford Taunus Otosan! (Uttales Ottosan) ja den rimte!"
"Så kjør Ford Fairlane og Ford Granada som en ekte mafiaboss og for guds skyld ikke som en teit barnerumpe på 18 år, som leker mafia og som nettopp har fått lappen!" "Og kjør Ford Falcon og Ford Taunus, og da spesielt Ford Falcon S pac og stikk av med den heftigste jenta på videregående!"
"Og kjør Ford Falcon Ford Taunus 1996 modell pickup som en ekte Australsk Outback kvegbonde/Cowboy og du er kongen av cowboynorge på Toten Kongsvinger Romerike Ringerike Hokksund og i Trøndelag"
Et knippe ekte Ford Taunus Falcon australske rånebiler over.
Her bilder av Ford Taunus tatt av den norske Ford Taunus klubben
Kommentarer
Legg inn en kommentar