Foden, Guy, ERF, Karrier Commer, Commando og Rotinoff military trucks!
Karrier Commer Trucks 1970-tallet. Kjør dem som en ekte norsk-britisk reder eller
syltetøyprodusentog du er kongen av rånemiljøene i Agder, for ikke å si
bjørnebærplukker/bjørnebærprodusent i Agder. Du trodde kanskje bjørnebær/boysenberries
stort sett vokste i Britannia, men så feil kan man ta for i Agder kryr det
nemlig av dem i ville besetninger både i skog og mark. ERF lastebiler Britannia, kjør dem som en ekte
bjørnebærvin/bjørnebærsyltetøy produsent og du er kongen av rånemiljøene i Agder, for ikke og
si også Rogaland, Hordaland, Grenland, Østfold og Vestfold. Bjørnebærene/boysenberriesene
vokser der nemlig også, og for ikke å snakke om du er bjørnen i rånemiljøene.
Guy Trucks 1970-tallet. Kjør dem som en ekte norsk-britisk fisker eller reder, og du er kongen av
rånemiljøene også på vestlandet! Rotinoff Trucks, denne var i britisk militærtjeneste til 1991. Kjør dem som
en ekte norsk-britisk militær eller shetlandsgjeng i fra det norsk-britiske militær-samarbeidet under 2.
verdenskrig og du er virkelig kongen av rånemiljøene.
Og tenker du at en britisk lastebil fra 70-tallet ikke duger som rånerbil i dag, kan du se på dette innlegget
her (3:18) om en Foden truck som fortsatt går som lastebil i tjeneste i Zambia, Afrika etter over 40 år.
Her kan du riktignok se at bilene blir herjet med noe så ekstremt mye mer enn her i Norge.
Men nå er det ikke meningen at rånerbilen din skal se så sliten ut, kanskje mer som på bildene over med
litt avflasset maling, litt rotten eksos osv. Men knelende som du ser i videoen, er jo bare et tegn på
forferdelige levekår i Afrika selvfølgelig. Her skuldre og traller.
Det er selvsagt ikke meningen at el-sykkelen din skal losses så til bristepunktet som du ser på
disse bildene. Du ser også videre i denne linken hvordan de er flinke til å fikse ting i Afrika. Nå er
det riktignok ikke meningen at man skal fikse ting som er så farlig i Norge heller. Det finnes det regler på,
og det går selvsagt an å fikse ganske mye som fortsatt er lovlig å kjøre med i Norge.
Enda et tillegg til teksten. Som du ser både på videoen og på andre videoer på YouTube, så er det ikke til
å unngå å se at mange veier i såkalte u-land som i Afrika, sørøst Asia og sør-Amerika er særdeles
livsfarlige og dårligere forfatning enn en traktorvei som går midt inni skauen, og som knapt går an å gå til
fots på. Forskjellen her er at i disse landene går det ikke an å lage ordentlige veier, fordi det finnes ikke
nok faste masser til å bygge vei på her. Det eneste som skjer er at man prøver seg på å lage en vei
gjennom gjørme og sumpland i regnskogen, hvor alt bare blir til digre synkehull og gjørmehull. Her(0:40) kan du se mange fattige innbyggere gå rundt selv barbeint, og prøve å dytte disse lastebilene
som er i jungelen for å skaffe tømmer og annet. Dette ser jo selvsagt livsfarlig ut, og du kan se små
barn og ungdom fra de lokale miljøene som går rundt og ser på eller bistår, selvom de er alt for unge
til å bli med på å slikt. Dette er livsfarlig men her er det en helt annen kultur.Angående veiene kan man selvsagt tenke at det skal gå an med dagens teknologi, og det går
kanskje an å lage veier her hvor de står på såkalte brupilaer. Men en bru går selvsagt ikke an å lage
til evig lengde heller, så teknologien er kanskje ikke tilgjengelig enda.
Mulighetene for å bygge vei i regnskogen er kanskje verre enn i Alaska, Canada og Sibir hvor det
ihvertfall går an å bygge veier på fast is og tundra. Det eneste er at her også er det enkelte steder
veidekket blir livsfarlig. Som du kan se her (1:17) i denne videoen.
Kommentarer
Legg inn en kommentar