Div BMW 1980 tallet!
BMW E12 og E28 var typiske rånebiler på 70-tallet, 80-tallet og 90-tallet. De ble kalt 5-serien. Du fikk dem i noen kraftige M5-versjoner. En person jeg kjente for ca. 10 år siden, som nå er ansvarlig og kjører fornuftig, skal ha kjørt en BMW 5-serie i begynnelsen av 1980-tallet, og har innrømmet at han på den tiden var en skikkelig hissigpropp i trafikken. Disse tidas synder er nå forbi for ham.
BMW E21 og E30 var veldig populære som rånebiler i Norge på 90-tallet og 2000-tallet, spesielt E30 var populær inntil for ca. 5-10 år siden. Disse bilene var noen små kompakte BMW-er i typiske kompakte blodtrimmer-klasser, som selvsagt var en del av symbolet på rånekulturen på 70-tallet, 80-tallet og 90-tallet. Du fikk dem også som kraftige Alpina-modeller og heftige M-modeller kalt M3.BMW E21 skal to damer, som var søstre og bodde i nabolaget der jeg vokste opp, ha kjørt på 1980-tallet, ifølge min mor og far. Disse damene skal ha vært såpass smålige og lite voksne den gangen at de bare sto og tuta på hverandre, gikk ut av bilene sine og kranglet midt i veien nedenfor hos oss, til tross for at dette bare førte til at de ble stående og bruke massevis av ekstra tid.
BMW E23 og E24 skal den ene av damene i søskenflokken i veien vår ha kjørt på slutten av 90-tallet. BMW E23 og E24 er noen kule biler som pleide å være veldig eksklusive på 1980-tallet. Ofte var det bare direktøren som kjørte de, og de var virkelig typiske for jappetiden på 1980-tallet. På sent 1990-tall og utover på 2000-tallet var de veldig populære som rånebiler blant ungdommen, men jeg mistenker at mange av disse bilene da var importert.
Kjør BMW E21, E30, E23, E12 og E28 forsiktig i lett drev på norske landeveier om sommeren, kle deg som en ekte norsk 80-talls jappe og kjør klenodie til bygdetreff i ren nostalgistil. Husk på at disse bilene er ca. 35-45 år gamle i dag. Så stell pent med de, disse er tross alt veteranbiler men også rånebiler. Bare ikke ment til å svi av gummi.
Kommentarer
Legg inn en kommentar