Citroën Visa i Kina til 1994 Visa GTI Visa 1000 Pistes og Visa Rally!


Citroën Visa husker jeg allerede tidlig på 1990 tallet da jeg var med barnehagen på tur til den lokale søppeldynga hvor jeg så det også var en oppsamlingsplass for biler. Det jeg kanskje husker tydeligst var en gammel Citroën Visa som sto og balanserte oppå noen andre biler. Men selvfølgelig vi var jo flere hundre meter unna de ansatte både i barnehagen og på dynga sørget for at vi barna ble geleidet trygt unna slike farlige områder. Husker for så vidt også at det sent på 1990 tallet, pleide å stå en gammel Citroën Visa på gårdsplassen til et bolighus rett forbi den gamle ulykkesstrekningen ved Darbu, på gamle E134 før Kongsberg. Her pleide det forøvrig også å stå mange gamle bilvrak både her og ved andre gårder i nærheten. Og apropos ulykkesstrekningen ved Darbu som forøvrig er kjent for noen krappe og uoversiktlige svinger og en voldsomt trang undergang under Sørlandsbanen i retning Kongsberg. Så husker jeg også at jeg en gang så en Citroën Visa i en bilartikkel hvor den veltet som bare det i den svenske elgtesten. En gang for lenge siden husker jeg at jeg så et innslag i et tidlig kveldsprogram på NRK rett etter nyhetene hvor innslaget dreide seg om den kinesiske mur og hvordan Citroën hadde fått lov til å lage en spektakulær reklame med Citroën Visa kjørende på den kinesiske mur, og dette fikk de lov til kun i bytte mot at Citroën tilbød seg å restaurere og for evig eller lang tid holde vedlike deler av den kinesiske mur. Riktignok i Kina i 1994 så produserte de Citroën Visa fortsatt, selv ca et halvt tiår etter at den gikk ut av produksjon i resten av verden. "Kjør Citroën Visa som en sexy kontordame med hastverk og som har vært mye på trainee oppdrag i Kina og du er kongen av rånemiljøene!"























 

Kommentarer

Populære innlegg