Ford Capri Renault 17 og Citroën SM, Renault 18, Talbot Horizon Turbo Concept




Ford Capri og Renault 17 var noen tøffe sportsbiler fra slutten av 1970-tallet og tidlig på 1980-tallet, som ble symboler på "råne"-subkulturen på 1980-tallet. Ford Capri var den mest populære av de større sportsbilene som ble brukt som "rånebiler" på 1970-, 80- og 90-tallet, med mulighet for større V6-motorer, og ble dermed kult blant dette miljøet. Renault 17 var imidlertid ikke like populær. Jeg hadde faktisk ikke hørt om den før jeg var rundt 20 år gammel og fikk høre om den og se bilder av den fra en kollega som var født noen år før meg på 1970-tallet. Men Renault 17 skal ikke undervurderes, den er tross alt en tøff sportsbil som fortsatt kan virke omtrent like kul som Ford Capri. Den finnes både som europeisk og amerikansk variant, som Renault 17 Gordini på både det europeiske og amerikanske markedet, samt Renault 17 TS og Renault 17 TL.






















Citroën SM var en luksuriøs og tøff sportsbil beregnet for det amerikanske og kanadiske markedet. Dessverre tapte Citroën og Peugeot etter hvert markedsandeler og måtte trekke seg ut som noen av de få vestlige europeiske bilmerkene med stor markedsandel i resten av verden - en trist realitet.



Renault 18 Turbo var også tøffe biler på 1980-tallet. Jeg husker en lærer av meg som kjørte Renault 18 på 1980-tallet og som var svært misfornøyd med den, blant annet fordi han en gang satt fast i gjørma på fjellet med bilen. Historien sier at han fikk en traktor til å trekke ham ut av gjørma, men støtfangeren rev seg løs og han sto igjen der - en nedverdigende opplevelse ifølge læreren. Neste år kjørte han Renaulten på dynga. Renault 18 finnes i flere varianter, blant annet som turbo og som hele tre forskjellige GT-modeller - GTX, GTD og GTL. Standardmodellene var TS og TL, og det fantes også varianter som TX, TXE og 4x4. Turbomodellene var noen av de raskeste i sin klasse da de kom på markedet på nøyaktig tiårsskiftet i 1980.



Talbot Horizon Turbo Concept var også en tøff bil på 1980-tallet, og jeg har nylig skrevet om den i en artikkel om Dodge Omni, Chrysler og Plymouth Horizon.
























 





Kommentarer

Populære innlegg