Mercedes Benz SEC,CL og S klasse. Mercedes SL Coupe og Cabriolet


Mercedes SL 300 og 500 coupe og kabriolet ble bygget med 80 talls design helt i fra 1989 til år 2003. Til rett før jul i 2004 så var jeg med faren min utover mot Hurum. Da husker jeg vi ble forbikjørt av en Mercedes SL 500 midt i blindsonen i 80 sonen, et stykke sørover i Heggedal i daværende Røyken kommune. Jeg kunne tydelig høre V8 motoren hvese som en illsint katt, og mens automatgiret jobbet på da den freste forbi oss. Og den splitter pine gale unge mannen i 40 års midtlivskrise var selvfølgelig iført skinnjakke og skinnhansker. Det var også kraftig snøvær og glatt. 


Mercedes SL300 og 500 har jeg sett voldsomt mange av i amerikanske filmer og musikkvideoer. Spesielt i fra de som har vært spilt inn i California og Miami. Mercedes skal visstnok være veldig populær i statene. 


Mercedes benz SL 300 og 500 kan du kjøre med skinnhansker og skinnjakke nesten som med en gammel britisk Morgan-sportsbil  i fra 1950 og 1960 tallet. Bare at med en Mercedes Roadster i fra 1990 tallet ser du langt fetere ut! Denne kan du også kjøre på stranda og dra damer med, litt som i de amerikanske California-filmene i fra 1980 og 1990 tallet. 




Mercedes Benz S klasse W111/W112" Fintail"1959-65, Mercedes Benz S klasse W108 og W109 Mercedes S klasse W116 72-79, “ S klasse og SEC 79-92 “ S- klasse i fra 60 70 og 80 tallet er fortsatt verdt å skrive om som en ren nostalgisk luksuriøs rånebil. Og apropos luksuriøs bil, denne er vel også nesten for luksuriøs til å bli kalt for nettopp rånebil. Men for ca 10-20 år siden husker jeg det kjørte rundt massevis av S-klasser i fra ca 1970 og 80 tallet som mange ungdommer rundt omkring i landet digget å kjøre rundt med. Nesten som en slags mafiabil. Må da også virkelig si at disse ungdommene da virkelig også digget å kjøre rundt som noen skikkelig gjengmedlemmer/mafiamedlemmer i disse, og de pleide også ofte å style dem nettopp til skikkelig mafialook.
Mercedes S klasse i fra 80 tallet ble solgt få av under jappetiden i Norge. Etter år 2000 derimot ble den hyppig brukt-importert. Spesielt AMG-versjonene var populære i USA, hvor de også kunne spottes i mange filmer. "Mercedes Benz SEC 1979-1992 dette er den eldste coupe-versjonen av S klasse og denne kan du også kjøre som rånebil, riktignok også som en veteranbil.

Så kjør Mercedes s klasse i fra 60-70 80 tallet som en ekte 80 talls Tveitagjeng-medlem eller 90, 2000 talls young guns medlem. Og husk på å ta godt vare på den. For husk det er tross alt veteranbiler vi prater om her.
Mercedes er ment å vare veldig lenge og har nemlig alltid vært de bilene som stort sett alltid har pleid å vare lengst, lengre enn både Volvo BMW Audi og Volkswagen."



Mercedes benz S klasse 1991-1999 var den typen prinsesse Diana døde i under sin fatale bilkrasj i  Pont de l'Alma tunnellen i Paris den 31 august 1997. Den skal altså ha blitt produsert med sånn cirka 1980 talls design helt til 1999. I 1999 husker jeg også at jeg så en slik en rett bakom i bakgården til rådhuset i Oslo. Den skal ha blitt kjørt av et eldre ektepar... Den gang synes jeg bilen så avleggs ut og var skuffet over at jeg ikke fikk se nye Mercedes S klasse som kom samme året. 

(Er dette limousinvarianten til Diana?)

(Mercedesen til det gamle ekteparet?)

Mercedes Benz SEC 1991-1999 og Mercedes Benz CL 1998-99 disse bilene var coupeversjonen av S klasse på 1990 tallet, siden dette både var coupe og sporstversjonen av Mercedes S klasse, kan det tenkes at den bedrukne sjåføren til Diana egentlig hadde lyst til å kjøre denne under råkjøringen i Paris. Den hadde ca 80 talls look til nesten år 2000 og kan fortsatt sikkert kjøres som rånebil i en 10-20 år fortsatt.

Disse bilene kan du forøvrig kjøre som en ekte mafiaboss med 1980 talls krom. En mafiaboss litt slik som Dodi al Fayed kan sies å være, siden han er en ekte milliardær og man kan ikke være milliardær uten å være kjeltring eller? For som det sies i Gudfaren filmene; “Behind every great fortune there is a crime”.




























Kommentarer

Populære innlegg