Volvo PV444/544 og Volvo Amazon!



Volvo Pv444/544-biler er langt unna å være brukt som rånebiler. Jeg så imidlertid en 1964-modell Volvo Pv544 hos en bekjent som bodde i en campingvogn i Sundvollen, som fortsatt kjørte rundt på veien i 2020. Den var ennå en sliten Volvo Pv544 i vanlig rånebilform. Men nå tror jeg at tiden for denne typen bil som en ordinær rånebil er over, og at de nå mer regnes som ren nostalgiske rånebiler. Når det gjelder den eldste versjonen, Volvo Pv444, som så dagens lys i 1947, så regnes den som Norges første "rånebil", selv om den lenge har blitt oversett i forhold til Volvo Amazon, som har hatt denne kultstatusen i mange år. Kanskje ikke så rart, da Volvo Amazon har vært den virkelig store kultbilen blant rånebiler i Norge, takket være låten "Gammel Amazoooon" av Øystein Sunde, som går slik:

Han kjører

Gammal Ama, gammal Ama, gammal Ama, gammal Amazon

Gammal Ama, gammal Ama, gammal Ama, gammal Amazon

Han har terninger foran og terninger bak

Hvis det rister mer nå så får'n yatzy snart

Gammal Ama, Gammal Ama, gammal Ama, Gammal Amazon!" I dag kan imidlertid Volvo 240 fra 60-, 70-, 80- og 90-tallet regnes som en oppfølger til denne bilen, som startet med Volvo 140-serien på 1960-tallet og byttet navn til vår kjære Volvo 240 i 1974.





 

Volvo 240 ble produsert helt til 1993, og jeg har nylig skrevet et innlegg om den. Volvo Amazon er fortsatt nummer én i det virkelige antikvariske miljøet i Norge. Nå skal jeg imidlertid kose meg med å plage svenskene litt. Amazon var nemlig den første virkelige sportslige mafia-bilen i liten størrelse, spesielt med sin mafiapregede front. Jeg tror jeg ville blitt litt redd hvis jeg hadde blitt forfulgt av en Amazon på 1990-tallet. Volvo Amazon skal også ha vært veldig mafiapreget av utseende. Jeg kan blant annet huske en Amazon som kom luskende bak oss i trafikken, hvorpå det kunne virke som at den hadde skumle hensikter. På midten av 2000 tallet så jeg en veldig sliten rød en i nærheten av det området der jeg bodde den gangen


Volvo Amazon kalt også 121, 122 og 123, avhengig av modellen. 123 fikk du som 123 GT og var verdens første virkelige GT-bil etter Ford Cortina (men mange Volvo-entusiaster, spesielt de norske og svenske vil sikkert si Volvo Amazon). Volvo 122 fikk du som 122 S eller sport, og 122 sport kom allerede i 1958, hele 20 år før rånetidens storhetstid på 1980-tallet. 123 GT kom i 1967, omtrent 15 år før denne storhetstiden. Du kunne også få en Volvo Pv 544, som var en 544 sport. For 15 år siden så jeg en Volvo Pv444/544 med svenske skilter parkert på Kadettangen utenfor Sandvika i Bærum. Hvis den hadde hatt norske skilter, ville den trolig vært avskiltet, siden svenskene har mye mildere regler for avskilting enn i Norge. Jeg så en gang et "Pimp My Ride"-program på MTV, der det var med en bil (selv om det var en amerikansk bil og ikke Volvo) som også ville blitt avskiltet i Norge på grunn av våre strenge regler. USA er løsslupne når det gjelder ting, og det mangler ikke på oppfinnsomhet når det gjelder å omgå strenge regler. En gang var jeg med familien til Sverige for eksempel og fattern fikk skiftet eksosrør på sin gamle Ford Sierra på egen hånd noe som så og si alltid har vært forbudt i Norge så lenge du ikke er bilmekaniker selv




Tilbake til bilen som sto på Kadettangen: Jeg syntes synd på den. Dørhåndtakene var skadet og kun så vidt brukbare fordi noen av dem fortsatt fungerte, og burde ha blitt reparert for en egentlig ganske rimelig pris. Ellers var interiøret i bilen også ganske nedslitt og den var sliten og gjennomrusten. Eksosen virket også dårlig. Nei, svensker er ikke mennesker, og stakkars stakkars PV. Jeg håper at noen fikk reparert den til slutt.



























Kommentarer

Populære innlegg