Sisu busser Finland

Sisu-bussene er produsert i Finland, som er et nordisk, men ikke skandinavisk, land. På tidlig 1990-tallet brukte Norway Bussekspress en Scania-buss med finsk karosseri, som du kan se på dette bildet. Jeg husker selv at jeg kjørte disse bussene på tidlig 90-tallet, omtrent i 1991, til Beitostølen i Valdres, som var et av "Norway Bussekspress" sine store satsningsområder på den tiden.

Hvis du kjører en Sisu-camperbuss til Valdres, vil du bli kongen av rånemiljøene i Fagernes. En gang så jeg en buss som kanskje var Ole Ivars' eller DDE's buss i Fagernes, mens jeg satt på med en kamerat. Han begynte å kødde med meg om jeg skulle bli satt av og bli med i denne bussen, nei takk jeg blir gjerne med i DDE-bussen, men ikke Ole Ivars sin.


Scania bussen med mulig finsk Sisu karosseri avbildet ved Beitostolen på tidlig 1990 tallet.
 

 

Kommentarer

Populære innlegg