Mazda 929 Mazda Luce og Hainan Mazda 929!
Mazda 929 Luce ble produsert på sent 70 - tidlig 1980 tall og er virkelig et klenodium nå i dag. Jeg husker en bonde som bodde i nærheten av der jeg vokste opp pleide å kjøre nettopp en slik en. Bonden pleide å ha fullt av delebiler stående på tunet til den.
Mazda 929 og Mazda for øvrig var nemlig ofte fine å fikse med nettopp delebiler.
Mazdaen til bonden pleide alltid å stå parkert ved en parkeringsplass inn mot et traktorslepp i marka der vi pleide å gå tur fordi bonden hadde hytte der.
Det virket som om bonden alltid sto parkert her og det var jo ikke så rart siden du måtte ha firehjulstrekk for å komme videre inn til hytta herfra. Og like ved siden av der som 929 en sto så lå det alltid en diger rumpetrolldam. Bilen var parkert litt inn på siden hvor det i hvert fall var helt greit at denne bilen ikke akkurat hadde noe kjempe lavt sportsunderstell akkurat.
Husker også at jeg en gang i sin tid fikk gleden av å sitte på med denne bilen innover på en noe rufsete grusveien som gikk forbi denne firehjulstrekker veien. 929 en dro fint den selv om det var et dårlig veidekke, med bratt parti og en vei ekstra utsatt for teleløsning. I tillegg hadde bilen da et kjempetungt tilhengerlass med ved bakpå, noe som altså betyr at disse bilene i hvert fall den gang tålte en støyt.
I Kina ble Mazda 929 i fra sent 70, tidlig 90 tall produsert som Hainan Mazda 929 i fra sent 80 inntil et godt stykke inn på 1990 tallet. Husker også en vaktmester jeg hadde i blokka mi for vel 15 år siden sa han en gang på 80 tallet kjørte en enda eldre amerikansk Mazda 929 stasjonsvogn med de amerikanske lyktene fra midt sent 70 tallet. Mazda 929 er ellers også ganske så mafia preget, "så ragg rundt med den som en ekte amerikansk eller japansk mafia et sted på Romerike Follo eller i sentrale Østfold, kanskje også i Trøndelag."
En 1990 talls Mazda 929 Luce/Hainan i Kina
Kommentarer
Legg inn en kommentar