PSA- Mitsubishi Imiev!



Citroen C-Zero.  Joda, jeg har skrevet om mange biler men har aldri skrevet om noen biler jeg har hatt selv. Derfor vil jeg bruke anledningen til å minnes min Citroen C-Zero i fra PSA , Peugeot Citroen bygget på Plattformen til Mitsubishi Imiev, og i samarbeid med Mitsubishi.

Jeg skriver jo mye om svært forurensende biler her og en kultur som er alt annet enn klimavennlig, men selv er jeg riktignok ikke så opptatt av forurensende biler og er egentlig ganske opptatt av klima. Jeg er også ganske så opptatt av design og ikke så mye motorene i bilene.

Min Citroen C-Zero var jo dritkul. Den hadde bakhjulsdrift og var dritkul å drifte med. Citroen C-Zero er riktignok en bil som bare har rekkevidde nok til å kjøre i fra Sandvika til Sundvollen, og såvidt rundt Steinsfjorden via Åsa og tilbake igjen uten lading, selv sommerstid.

Og i fra Bærum til Sjusjøen sommerstid riktignok med et par tre ladninger underveis.

Husker jeg kjørte elbilen min fra Sandvika og til innerst i Sørkedalen og tilbake en gang det var rundt 20 minus. Da jeg kjørte var strømindikatoren på bilen bare trekvart full.

Når jeg da var kommet innerst i Sørkedalen så var det bare 4 striper og under halv tank. Etter en halvkort skitur hvor jeg visste at Zeroen (som jeg hadde døpt “Helene”) sto og frøys noe innmari nede på P-plassen, kom jeg tilbake hvor bilen plutselig viste bare tre striper, i den forbanna køen nedover mot Røa krysset. Jeg sto der og tenkte: “Søren, hvis denne køen fortsetter” -noe den som regel gjør, ja så går jeg tom for strøm. Heldigvis løste køen seg fort opp. Forbi Haga gikk indikatoren ned til to og på toppen av bakkene over Steinshøgda plutselig bare en strømindikator igjen. På vei nedover forbi Bryn kirke så var det plutselig bare null men det fortsatte forbi YX 7 eleven på Rykkinn så kom plutselig skilpadde tegnet. På og bilen begynte nå å gå tregere  det sies at ved skilpaddetegn på en Citroen Zero så har du bare ca 1-2 eller 1-1,5 kilometer igjen. Men det gikk bra vel oppe ved COOP Extra på Rykkinn fikk jeg ladet og bilen stakkars lille Helene struttet og ga fra seg et søtt lite ynk akkurat som med den stakkars lille hunden din.




Og her ser du en video med en Mitsubishi Imiev i statene som kjørte på akkurat samme nåde som meg. Husk også at Peugeot Ion og Mitsubishi Imiev er akkurat samme bilene. Det sies at PSA Mitsubishi Imiev ble utviklet i Japan pga plassmangelen i Tokyo BY. Og det stemmer nok det at disse bilene er nemlig veldig lette å parkere siden de er så små. De har dessuten noen kjempefine smale hjul og profildekk som gjør at de graver seg veldig godt fram på vinterføre og derfor er dertil veldig bra på vinteren, sådan sett bort i fra hvordan rekkevidden er. 


PSA Imiev har også overraskende god innvendig plass, den utvendige størrelsen tatt i betraktning. God plass til fire, og ikke så veldig verst bagasjeplass og i hvertf all ikke så verst når du tar ned baksetene. Brukte selv bilen en god del til å kjøre masse bruktgjenstander når jeg en periode handla mye på finn.no. 

"Kjør en Citroen C-Zero med Kromdamer i V-form på panseret og både Citroen stjerna dama di og hunden din kommer til å strutte like mye som Helene gjør."






Her ser du tydelig hvor god Plass Det er i en PSA Imiev selv uten at baksetene er felt ned. Selv har jeg hatt hele to store og tunge klimaanlegg oppi. En komfyr pluss mer til går også an.
 















                                                  Min elbil Helene med chromdamer i V-form Framme

Kommentarer

Populære innlegg