Selve stjerneikonet blant alle rånebiler Volvo 240, 30 og 50 år!

Flere norske Volvo 240 Politibiler avbildet grytidlig på 1980 tallet under en leveranse til det norske politiet
Hei igjen til alle norske rånere i rånebloggen min. Er det viet historier til en hvilken som helst rånebil selv biler i utlandet. Volvo 240 vet vi jo alle at er selve stjerne ikonet av rånebiler for rånere her i dette landet. Og alle har vi jo sikkert opptil flere 240 historier liggende igjen et sted, spesielt den om lærerens 240. Men visste du at Volvo 240 fyller 50 år i 2024, og at det var 30 år siden den gikk ut av produksjon nå i dette året som gikk? Tipper at det fortsatt er en del som vet dette også, ja. Men at Volvo rett før 240 gikk ut av produksjon i mai 1993, produserte egne 240er til Selveste Lillehammer OL 1 år senere, er det vel færre som vet. Lillehammer modellene av 240 hadde riktignok mer spartanske Lillehammer 94 design enn Volvo 850ene og de andre OL bilene de hadde under Lillehammer 94. Volvo 240 Lillehammer modellen var egentlig bare en 240 spesialmodell, kalt Volvo 240 Olympic. Volvo 240 Olympic hadde egentlig bare en liten logo eller et emblem som det sto Olympic på. Dette var på utsiden et sted, på siden og bak, og på innsiden på dashbordet. Det norske politiet skal blant annet også ha klart å anskaffe en hel haug med 240 politibiler rett før de gikk ut av produksjon. Siste årgang av 240 skal du blant annet ha fått med airbag på førersiden og et eksklusivt trepanel i dashbordet framme på passasjersiden. Dette dashbordet på passasjersiden var blant annet videreutviklet fra 1992 modellen, hvor det på 1993 modellen så ut som det var airbag her men det var det altså allikevel ikke. Selv om 240 var veldig tungstyrte, så hadde de siste modellene fra 91,92 og 93 mer stabil kjørekomfort og var mer stillegående. De siste modellene fikk du blant annet nå også med injection motor såkalt fuel injection. Fra siste modellår 1993 fikk du også 240 som varebil med grønne skilter uten seter bak, dette var en modell som vaktmesteren på skolen min hadde.
Volvo 240 ble brukt flittig av det norske politiet, og rett før 240 gikk ut av produksjon så skaffet det norske politiet seg ekstra mange Volvo 240 politibiler hvor noen av de i følge noe jeg tror ble brukt helt til for kanskje bare 10 år siden. Det norske politiet har altså brukt 240 helt i fra 140 serien på 1960 tallet, og helt frem til for kanskje bare 10 år siden. Noe som forsåvidt til og med er lengre enn selv svenskene som altså produserer Volvo. Volvo 240 ble også kjøpt inn av det finske politiet på sent 70-tallet og sent 80-, tidlig 90-tallet. Det danske og det islandske Politiet har også brukt noe 240. Og når vi først snakker om norsk, dansk og islandsk og vår tilknytning til britene og deres like store tilknytning til kyststrekninger, fiske-, shipping-, saue- og oljeindustri pluss vårt norske språks tilknytning til engelsk, ja så har både britene og og amerikanerne kjøpt inn et lite antall Volvo 240 politibiler. For ikke å snakke om at de er internasjonale og at det er mange Volvo 240 både i norske, svenske og amerikanske filmer, så er jo det også litt kult. Og når vi snakker om det germanske og ikke norønne og britiske såkalte old norse, så har også tyskerne en
gang kjøpt inn noen Volvo 240. Mener også at jeg har sett noen sveitsiske, østerrikske og russiske 240 er enkelte steder på nett, og om mulig noen italienske også.
Volvo 240 fyller altså 50 år i 2024, men visste du at den egentlig fylte 50 år allerede i 2016 da den egentlig startet med 140 serien i 1966. Nå ja riktignok, rett skal være rett, det var først i 1974 at den fikk navnet 240, og på 60 og 70 tallet fikk du bade 240 og 140 som egne amerikanske versjoner kalt 260 serien og 160 serien. Jeg kan tenke meg det at 240 må ha vært veldig populær i Norge på 1970 tallet, spesielt i blant barnefamilier da den var veldig solid, hadde god plass og ikke minst det at den var veldig sikker i kollisjoner. Husk på at året 1970 var toppåret for dødsulykker i Norge med hele 1000 drepte i løpet av hele dette året. Og selv om dette bedret seg utover på 70 tallet, så var det fortsatt veldig mange drepte. 240 var altså populær i Norge på 1970 tallet. Norge var i framgang både økonomisk og befolkningsmessig, med mange nye barn etter krigen. Og selvsagt, på 70 tallet ekstra mye framgang økonomisk pga. at vi nettopp hadde funnet oljen. Men visste du at Norge på denne tiden tilbød seg å dele oljen med svenskene i bytte i mot deler av Volvo. Jo da, dette samarbeidet krasjet, men i dag siden vi har funnet såpass mye olje som vi har funnet, så har det vel vært kanskje like greit. Så Volvo 240 er Altså 50 år i 2024, altså egentlig heller avgjort en veteranbil enn en rånebil, men fortsatt rånebil da vel å merke. Visste du at Volvo lagde mange dritfete spesialversjoner av 240? Se det her i Veteranbilbloggen min.
En norsk Volvo 240 SKURK rånebil
Finsk poliisi Volvo 240 cirka 1990
Islandsk 240 politibil med gitter foran. Gitteret er der sikkert pga Islands Grusete veier som gir mye steinsprut men sikkert også andre ting.
Volvo 240 politibil ca 1993
Et 240 bilde vi sikkert alle husker i fra drapsforsøket på Willam Nygaard Høsten 1993, en Volvo 245 1993.
En 1960 talls islandsk 140 serie/240 Politibil
En islandsk 240 politibil tett fulgt av en Cadillac under statsbesøket mellom USA og Sovjet i Reykjavik ca 1986.
Volvo 240 olympic 94, en sedanmodell av denne så jeg for noen få år siden på Majorstua i Oslo.
Volvo 240 Politi ca 1993En ekte svensk raggar som har skrevet snut på 240 en sin
Dansk 240 politi
Finsk 240 Politi tidlig 1980 tallet
Her en strøken Volvo 140 serie/240 som veteranbil i Norge i dag - 2020 årene. Det må bety at Volvo fremdeles er populær som veteranbil i Norge. Den må ha tålt mye trøkk og dårlig vær, men blir fortsatt tatt godt vare av sine eiere.
Volvo 165 US modell fra 1972 eneste eksemplar, men det er riktignok mange ombygde versjoner ut fra 145 i Sverige og litt Norge
Her en Volvo 140 serie med amerikanske skilter. Volvo var også veldig populære i USA før i tiden da de var ansett som veldig sikre.
Volvo 240 og båter, 240 var noe av det eneste luksus ved siden av Mercedes T som var synlig i Norge før børstraktoren Mercedes Benz Gelandewagen kom i 1979 og den norske jappetiden var et faktum.
Volvo 140 rånebil i dagens USA
Volvo 165 privat ombygd i fra 145
Volvo 145 og Båt Volvo 145 var også noen veldig sterke biler
Kommentarer
Legg inn en kommentar