Div Volvo 240 og SAAB 99/900 US modeller!

Volvo 240 USA modell. Sikkert Chuck Norris i BMW i bakgrunnen som blir forbikjørt, forsøkt presse ut av veien og 
skutt på, av noen torpedoer i mafiaen som vil hevne seg på Chuck.

SAAB 99 Turbo USA

SAAB 900 og 99 Turbo Dette var de første turboene som kom, og Saab 99 kom med Turbo allerede i 1978, men da riktignok kun beregnet for det amerikanske markedet. Saab 900 kom i USA allerede i 1979, hele 3 år før den kom hit til Norge og resten av Europa. SAAB 99 Turbo 1978 var en dritheftig bil som egentlig var så og si en ekte fullblods rånebil rett i fra fabrikken. Den hadde et dritfett  SAAB TURBO emblem i grillen, og noen dritheftige Turboemblem med fartsstriper utvendig nederst på siden av begge dørene. Men viktigst av alt for å bli kalt rånebil; SAAB 99 TURBO US versjonen hadde også en dritfet spoiler bak som var så og si som en slags laksetrapp, altså allerede bakrutesjalusi, uten at du i 1980 trengte å pimpe den da du kjøpte den ny. SAAB 99 turbo USA versjonen hadde i tillegg masse krom, blant annet en ekstra heftig krummet grill og noen dritfete krummede felger, såkalte SAAB Ronald felger.


En ekte SAAB 900 turbo med Jessheim skilter. Jøss er det Jeppe i Exit? Ja i så fall bør du passe deg Exit mafiaen og mafiasympatisørene i 

Oslo sentum de er falie de, sa Ludvig i Flåklypa😅.

 

VOLVO 240 TURBO og 240 TURBO Intercooler Dette var noen dritheftige turbo versjoner i fra Volvo, spesielt de amerikanske versjonene var dritheftige og lignet noe veldig så og si både på en blanding mellom noe av det heftigste av amerikansk mafiabil, og norsk og europeisk rånebil. USA versjonene ble forøvrig også kalt for California Bil og ble produsert i Nederland men var svensk. Altså kunne den jo saktens fint vært kalt for hallik bil og/eller gigolo bil da California er et av de typiske stedene hvor ikke bare vanlige amerikanske filmer, men også pornofilmer blir produsert. Og for ikke å snakke om nettopp Nederland og Sverige, så nettopp her at du har noen av verdens mest populære Red Light District i Nederland, og dette med Sverige om den svenska synden. Og sist men ikke minst, Volvo 240 som mafiabil, at den er designet av en ekte italiensk designer, nemlig det italienske selskapet Bertone, og at det finnes en ekte amerikansk versjon av den hvor selvsagt USA også er kjent for mye mafiavirksomhet slik som man lærer om i filmtrilogien Gudfaren og andre amerikanske filmer om AL Capone. Og når det gjelder det moderne USA, så husk på at Volvo 240 USA versjonen var med i en hel haug med amerikanske Actionfilmer på 1980 og 1990 tallet, som handlet om nettopp den amerikanske mafiaen på denne tiden. Men også de såkalte actionheltene som forøvrig i ekte skjønn forening ofte pleide å delta i nettopp pornofilmer. Litt slik som alle disse damene i Baywatch som ofte hadde karriere i Playboy før de ble med i tv serien, eller ved siden av, eller etterpå. Og i disse ekte actionfilmene var det jo også ofte mye gørrkjedelige og irriterende sexscener

hvor Chuck Norris, Steven Seagal, Sylvester Stallone, Jean Claude Van Damme, Lorenzo Lamas, Dolph Lundgren og Arnold Scwarzenegger og gjengen ofte skulle vise teite muskler.


"Så kjør Volvo 240 USA modellen eller vanlige 240 som en ekte Lorenzo Lamas, Arnold Schwarzenegger, Steven Seagal, Chuck Norris, Dolph Lundgren, Jean Claude Van Damme eller Sylvester Stallone."


Volvo 240 GLT Turbo Intercooler, GLT var ofte toppmodellen da GL sto for Grand Luxury og T`en sto for Turbo. Du fikk 240 også som GLE, men dette var ikke den sportslige utgaven med turbo men den mest eksklusive toppmodellen innen luksus, nemlig Grand Luxury Exclusive. Turbo Intercooler hadde jo da selvsagt såkalt Intercooler også.



Volvo 242 GT dette var den eneste GT eller GTI satsningen til Volvo og SAAB på 1970 og 1980 tallet, men de hadde aldri noen GTI utgave. Volvo hadde prøvd dette før da de produserte en av verdens første GT biler i 1967 kun slått av tyske Ford Cortina, Volvo 123 GT eller Volvo AMAZON GT (123 GT). Volvo 242 GT var derimot kun beregnet for det Canadiske markedet, og ble bare produsert i noen få eksemplarer. Volvo  og SAAB 99 var jo da forøvrig også noen av de heftigste Turbo bilene på 1980 tallet. Volvo og SAAB satset som sagt ikke så mye på GT og GTI biler, men at de valgte å satse på Turbo i stedet. De var de første med dette, og vakte jo oppsikt spesielt her i Norge, hvor vi på grunn av lite trafikksikre og ekstremt ressurskrevende veier for å lage dem sikre, var avhengige av nettopp sikre biler som Volvo og Saab.


































Volvo 240 Turbo Europamodellen


Volvo 242 Homologated Turbo USA











Kommentarer

Populære innlegg