NSU Prinz Neckar og ZAZ NSU del 2
NSU Prinz Dette er en bil i fra tyske NSU. NSUskal ha vært berømt for å utvikle og satse på den
såkalte Wankel motoren. Ikke for at den var noe særlig solid, men for at de nesten alltid gikk i stykker.
Min gamle far har sagt at før i tiden, for lenge, lenge siden, mens det fortsatt fantes en del NSU på veiene,
så skal det ha vært vanlig at hver gang du møtte en NSU på veien, at sjåføren pleide å rekke opp
hånda og vise på fingrene hvor mange ganger eieren hadde vært nødt til å bytte motor. Viste han fire fingre, hadde han byttet fire ganger, var det fem, så var det virkelig fem ganger. Wankel motoren hadde noen veldig kantete løsninger, og fattern som er ingeniør pleier å si at dette var en veldig dårlig løsning og mener at ingeniøren og arkitekten har et problem når de lager kantete løsninger. Han mener rett og slett at hvis designen ikke er rett, så blir det veldig lett slitasje. I det senere, siden 1980 tallet (NSU var på 60 og 70 tallet) har japanske Mazda påstått at de har klart å løse problemet med Wankel motoren. Joda, de har kanskje klart å fikse det såpass at en Mazda kan vare i cirka 15-20 år, men så lenge som en Volkswagen, Audi, Mercedes, BMW eller Volvo har de nå ikke klart å få dem til å vare, og jeg har nå sett en del Mazdaer som kanskje har sett litt vel slitne ut, eller som har ligget brakk en del år og uten skilter. Jeg har også hørt massevis om folk som har brukt delebiler til å fikse de. Joda, Mazda var populær i Norge i en del år, men de siste 10-15 årene så ser jeg nå stadig færre nordmenn som kjører de. Mazda skal til og med ha videreutviklet Wankelmotoren til bruk i Mazdas racing satsning, med blant annet Mazda RX7. NSU skal også ha brukt noen NSU Prinz i rally, blant annet deres egen rallymodell NSU Prinz Rally. NSU skal også rett før de gikk konkurs ha laget en sportsbil; den såkalte NSU RO80 som selveste Audi skal ha bygget videre på.
NSU RO80 Audi/DKW RO80 over

ZAZ NSU/ ZAZ 968 Denne har jeg skrevet om i et tidligere innlegg. Vet ikke om ZAZ NSU har Wankelmotor, men jeg mistenker at disse er noen av de dårligste bilene i hele Øst Europa, med Russland og da sikkert også hele Europa, ja. Jo, da kanskje hadde disse også Wankelmotor.
Neckar NSU Dette var noen dritfete sportscoupeer laget av Tyske Neckar.
"Kjør NSU Prinz ZAZ NSU og Neckar NSU som om du har eller skal til å byttet motoren en to til fire håndflater
med fingre og du er NESTEN kongen av de nostalgiske rånemiljøene i Norge, men husk denne må da ihvertfall
taes vare på, for det er nesten ingen igjen av den selv som rånebil."
De to bilder over Mazda RX7 med Wankel motor brukt i mazdas racingsatsning på 80 og 90 tallet.
de fortsatte også med noen biler utover på 2000 tallet
Kommentarer
Legg inn en kommentar