Ford Sierra,Volvo 240 og En Hyllest Til Ford Sierra Volvo 240 og rånemiljøene!
Se for deg å kjøre en Ford Sierra til Stavanger på 90-tallet. La oss si de to gangene – i 1994 og 1997 – hvor sjøtemperaturen faktisk krøp over 20 grader ytterst på Jærkysten. Joda, da snakker vi! Og ja – Ford Sierra kan med rette kalles den tyske utgaven av Volvo 240. Riktignok en slags budsjett-Volvo, men likevel: en tysk versjon av en rånerlegende.
Volvo 240, ja. Den bilen går ikke i glemmeboka blant norske rånere. Den ble produsert i både europeiske og amerikanske varianter: Volvo 140-serien (forløperen), US Volvo 260, Volvo 160 – og så videre. De europeiske 240-generasjonene strakk seg fra 1966 til 1993, da produksjonen endelig stoppet. Altså samme år som Ford Sierra takket for seg – en symbolsk slutt for to klassikere.
Volvo 240 kom i en hel haug med spesialutgaver: DL California Special, GLS Special, Polar Arctic, 262GT, 264 Anniversary, 244 DLS Deluxe, Bluestar, DL Jubileum, Torslanda, Lillehammer, 60-årsjubileet i 1986, Diamant, Thor, 242GT, 262C Bertone, Homologated Turbo Group A, og 265 – bare for å nevne noen. Kanskje den ekte rånerbilen – i hvert fall den som holdt ut lengst på norske veier.
Mens biler som Ford Granada og Ford Sierra for lengst er skrotet, kunne du fortsatt se Volvo 240 på norske veier for bare noen få år siden – og av og til enda i dag. Jeg så faktisk en rånet rundt i Kongsberg sentrum i fjor sommer. Den ble kjørt av en søt jente, kanskje 18–23 år gammel. Hun håndterte 240’en imponerende godt – selv med bakhjulsdrift og tung styring. Ikke dårlig, med tanke på hvor mye lettere dagens biler er å kjøre.
Volvo 240 var også en av de enkleste bilene å pimpe om til ekte rånestil – enten det var på 80-tallet med laksetrapp og revehale, eller i nyere tid med breie felger, lavprofildekk, sota lykter, kromgrill og annet snadder. Sammen med SAAB 99 og 900 var Volvo blant de første til å satse tungt på turbomotorer mot slutten av 70-tallet og utover 80-tallet.
Volvo 240 vil aldri bli glemt – verken av rånere, småbarnsfamilier som vokste opp med bilen på 70-, 80- og 90-tallet, eller eldre menn med hatt som gnikka på lakken hver søndag. Og ja, selv om Volvo er svensk, ikke norsk, så lever den i hjertene våre.
Og jeg? Jeg kommer aldri til å glemme min tyske 240 – Ford Sierraen jeg vokste opp i.
Kommentarer
Legg inn en kommentar