Ford Sierra,Volvo 240 og En Hyllest Til Ford Sierra Volvo 240 og rånemiljøene!



Ford Sierra 1982-1993 denne bilen er en bil som begynner å gå i glemmeboka, ihvertfall blant de yngre. Ford Sierra var nemlig noe av nesten det samme som Volvo 240, bygget på samme plattform og var omtrent like populær blant norske rånermiljøer. Riktignok var Ford Sierra med mye dårligere kvalitet enn Volvo 240 og derfor ekstra få igjen i dag.  Ford Sierra er blant annet kjent fra filmen om Elling, hvor helten Jørgen Langhelle opptrådte som en ekte siddis (selvom han riktignok var fra Sandnes og ikke Stavanger) som cruiser rundt i en gammel 1983 modell Ford Sierra stasjonsvogn med bakhjulsdrift, mens han svinger venstre med den et sted på Majorstua eller Oslo et sted. Jørgen Langhelle jobbet som miljøarbeideren til Elling og Kjell Bjarne i filmen om Elling fra den samme boken, skrevet av selveste Ingvar Ambjørnsen. 

Og tenk deg ordet Ford Siddisrævva og ikke bare ordet sidrævva som den ofte ble kalt pga dens lette bak, som var noe lettere enn 240en sin bakhjulsdrift, og at en siddis er fra selve oljehovedstaden Stavanger og all den linken dette har til nettopp biler og bensin. Men også det at Stavanger også er noe av det i Norge som kanskje er mest amerikanisert, ihvertfall fra gammelt av. Her gikk for eksempel den første amerikalinjen, men du har også alle amerikanerne som har eller fortsatt jobber i oljeindustrien her borte.

Men tenk deg det positive; bakenden på en Ford Sierra – kulere enn selveste Jørgen Langhelle! Joda, Langhelle hadde sine mørke sider i filmer som Tyven, Tyven og Søndagsengler, men her snakker vi om noe helt annet. Kanskje en sexy siddisdame, litt som Kathrine Sørland – eller hvorfor ikke en kul amerikaner eller en Playboy-modell? Tenk deg kombinasjonen: deres bakender og en Ford Sierra-rumpe i skjønn forening. En sexy siddis-ræv på fire hjul.

Se for deg å kjøre en Ford Sierra til Stavanger på 90-tallet. La oss si de to gangene – i 1994 og 1997 – hvor sjøtemperaturen faktisk krøp over 20 grader ytterst på Jærkysten. Joda, da snakker vi! Og ja – Ford Sierra kan med rette kalles den tyske utgaven av Volvo 240. Riktignok en slags budsjett-Volvo, men likevel: en tysk versjon av en rånerlegende.

Volvo 240, ja. Den bilen går ikke i glemmeboka blant norske rånere. Den ble produsert i både europeiske og amerikanske varianter: Volvo 140-serien (forløperen), US Volvo 260, Volvo 160 – og så videre. De europeiske 240-generasjonene strakk seg fra 1966 til 1993, da produksjonen endelig stoppet. Altså samme år som Ford Sierra takket for seg – en symbolsk slutt for to klassikere.

Volvo 240 kom i en hel haug med spesialutgaver: DL California Special, GLS Special, Polar Arctic, 262GT, 264 Anniversary, 244 DLS Deluxe, Bluestar, DL Jubileum, Torslanda, Lillehammer, 60-årsjubileet i 1986, Diamant, Thor, 242GT, 262C Bertone, Homologated Turbo Group A, og 265 – bare for å nevne noen. Kanskje den ekte rånerbilen – i hvert fall den som holdt ut lengst på norske veier.

Mens biler som Ford Granada og Ford Sierra for lengst er skrotet, kunne du fortsatt se Volvo 240 på norske veier for bare noen få år siden – og av og til enda i dag. Jeg så faktisk en rånet rundt i Kongsberg sentrum i fjor sommer. Den ble kjørt av en søt jente, kanskje 18–23 år gammel. Hun håndterte 240’en imponerende godt – selv med bakhjulsdrift og tung styring. Ikke dårlig, med tanke på hvor mye lettere dagens biler er å kjøre.

Volvo 240 var også en av de enkleste bilene å pimpe om til ekte rånestil – enten det var på 80-tallet med laksetrapp og revehale, eller i nyere tid med breie felger, lavprofildekk, sota lykter, kromgrill og annet snadder. Sammen med SAAB 99 og 900 var Volvo blant de første til å satse tungt på turbomotorer mot slutten av 70-tallet og utover 80-tallet.

Volvo 240 vil aldri bli glemt – verken av rånere, småbarnsfamilier som vokste opp med bilen på 70-, 80- og 90-tallet, eller eldre menn med hatt som gnikka på lakken hver søndag. Og ja, selv om Volvo er svensk, ikke norsk, så lever den i hjertene våre.

Og jeg? Jeg kommer aldri til å glemme min tyske 240 – Ford Sierraen jeg vokste opp i.







 





























































































































 










Kommentarer

Populære innlegg