Div Fiat 128 og Mini Morris!



 Fiat 128, British Leyland Mini og Austin Mini. Husker en speiderleder jeg hadde som pleide å kjøre en  Rover Mini 1998 modell. Speiderlederen kjente noen som hadde vært Speiderledere før ham som også hadde veldig dilla på Mini. Disse kjørte en hvit British Leyland Mini på slutten og i starten en rød Austin Mini. Husker jeg på denne tiden syntes British Leyland Mini var mye kulere enn originalene Rover og Austin, og at jeg selvsagt syntes rally og sportsutgavene av Rover og Austin Mini var mye kulere enn originalen. På samme tid så syntes jeg også at Fiat 128 var noe av samme ulla som British Leyland. Og apropos samme ulla, for cirka 5 år siden fortalte en gammel venn av meg som allerede var gammel at han hadde kjørt både Fiat 128 sportskupe og en gammel Austin Mini på slutten av 1970 tallet. Personen skal ha sagt at han den gangen trodde han var konge bak rattet og kongen av veibanen, noe han skal ha angret på senere. Forestilte meg den gang hvordan han så ut i disse, og jeg mener de hadde kledd ham selv 40 år senere. Eneste var at den gang syntes jeg ikke at disse bilene var så veldig stilige. I dag angrer jeg også på at jeg ikke har fått opp øynene for disse bilene siden etter år 2000. Den rød Austin Minien og den hvite British Leyland til de bekjente av speiderlederen var forøvrig også noen virkelig heftige rallyversjoner spesielt den hvite British Leyland.

Fiat 128 denne var en dritfet bil bygd av italienske Fiat på 1970 tallet. Den kom som en heftig Sportskupe i forskjellige utgaver blant annet en spansk Seat versjon, men også Sport med og uten 128 Sport emblem med fartsstriper. Den med 128 sport emblem og fartsstriper er garantert den kuleste, men den uten passer kanskje best som rånebil. Og her en link til en nettside om en som kjører en oppgradert Fiat 128 rånebil med ekstra fete dekk og felger og store deler av panseret belagt i sort pluss pluss. Fiat 128 fikk du også som en sedan som du også fikk som en ekte Rallybil. Disse ble forresten produsert helt frem til for 14 år Siden Som Yugo Zastava Skala.


Austin Allegro denne var også noe du sikkert fint kan kalle bilen for noen Speiderledere eller Rallysjåfører. Equipe modellen var ekstra dritfet.

"Kjør British Leyland mini og Fiat 128 som en ekte rallysjåfør mer ekte en noe du garantert vil angre på,  også med tanke på hvor stilige de er og hvor lite du vil angre på at du synes nettopp det og du er kongen av rånemiljøene på vestlandets ekstra svingete veier."

"Kjør Austin Allegro, Austin Allegro Equipe og Austin Mini som en ekte rover eller speiderleder og du er kongen av rånemiljøene fortsatt på vestlandet."









(Over Fiat 128 sedan Alias Yugo Zastava Skala cirka 2010 modell)







Kommentarer

Populære innlegg