Volkswagen Boble 90 og 100 år. En hyllest til verdens første rånebil!



I fjor var det hele 20 år siden originalen av VW Boble gikk ut av produksjon i Mexico i juli 2003, da hadde den vært i produksjon i hele 65 år. Men visste du at starten på Folkevogna ble lagt av Bea Barenyi med sine konsepter til Maschinenbauanstalt i Wien allerede i 1925, altså snart 100 år siden eller 100 år siden allerede neste år. Og i fjor var det også 90 år siden det magiske øyeblikket i 1933 hvor selveste Ferdinand Porsche startet samarbeidet med den fryktelige Adolf Hitler hvor altså selve starten på SELVE Bobla, eller den EKTE TYSKE folkevognen startet.

Mange tror kanskje at VW Boble ikke var i produksjon før etter krigen men tyskerne selv startet noe produksjon i fra 1938. Dette var i liten skala kun for de høytstående i Hitlers diktatur og nazivelde men det var nå allikevel snakk om ihvertfall noen tusen her også det ble også produsert en hel haug med militære folkevogner såkalte Kubelwagen også. I dag er det bare kineserne som produsere folkevogna fortsatt etter at selve VW til og med sluttet produksjonen av New Beetle i 2019. Kineserne lager i dag de såkalte ORA Punk Cat og ORA Ballet Cat som er noen biler som ligner svært på originale folkevogn men med en mye mer moderne design. Ellers verdt å nevne er at Ferdinand Porsche også Designet den såkalte Porsche Type 12 ved hjelp av et samarbeid med Zundapp allerede i 1931 og samme året så kom også Mercedes med sin Mercedes Benz 120H. Men det var Tatra som først kom i gang med produksjonen av sin Tatra V570 som Hitler faktisk stjal patentet til, ja egentlig så var det jo Tatra som lagde Bobla og IKKE Hitler.



Tatra skal også tidligere på 1920 tallet ha produsert biler med ihvertfall noe strømlinjeformet front eller panser. Disse bilene var veldig like Renault sine som hadde produsert biler med rund front og rundt panser siden cirka 1902. Men uansett VW  Boble kan du kjøre som en ekte råner selv om det ikke er en Volvo Amazon  eller Volvo PV444/544, for med gangstercaps over frontvinduet, caps over frontlyktene osv osv så er du kongen av rånemiljøene. De nyeste versjonene av bobla fra 1970 tallet til 2003 kan du style med bakrutesjalusi og klassisk radioantenne med revehale. Og husk i følge Wikipedia så står det at uavhengige importører fortsatte å importere bobla til både Tyskland, Frankrike, Storbrittannia og USA frem til produksjonsslutt i 2003.

Verdt å merke er at de siste Folkevognene som ble produsert var mest i salg i 2004. Så det er bare å ta fly ned til Tyskland kjøpe en Mexicansk Boble 2004 modell og kjøre den hjem med enten Kielferga eller E6en. I USA var det riktignok ikke lov å kjøre og importere folkevogner fra 1980 og 1990 tallet pga strenge amerikanske sikkerhetskrav, men det var en del fans der borte som importerte og kjørte dem ulovlig allikevel. Amerikanere er heller ikke mennesker slik som svensker ikke sant😂😂. Ikke sant det er jo flere forskjellige biler som man ikke har kunnet kjøre rundt med eller importere der borte på den andre kanten av Atlanten som egentlig er helt greie sikkerhetsmessig. Husk på at amerikanerne har en helt EPA holdning til sikkerhet for eksempel operer amerikanerne med en type lys standard som ikke er lovlig her i Norge og Europa. Husker jeg kjørte bak en amerikaner fra 1990 tallet ved hvalstrand i Asker her for en del år siden. Altså det var jo nærmest helt umulig å se at den bremset og og blinket til venstre ikke sant for bremselyktene bak de var jo nærmest helt umulig å se og blinklyktene var også nærmest umulig å se. I tillegg så operer for eksempel amerikanerne fortsatt med digre snutebiler som har eksosrørene på siden som er teknologi fra samme periode som Renaulten jeg har på et bilde i dette innlegget bare dårligere teknologi enn Renaultens.





e I de to bildene over ser du de strømlinjeformede skissene til Bea Barenyi fra 1925, de aller første folkevognprosjektene. Neste år er dette 100 år siden.

                             (Den første Folkevogna fra da den gikk ut i produksjon i 1938)




Volkswagen Boble cirka 1930 tidlig 1940 tallet



Siste linje med folkevogner ut av fabrikken i Mexico cirka 2003-2004

Fabrikken i Nigeria cirka 1975

Over fra en reklame om VW Boble produsert i Nigeria mellom 1975 og 1987.


Siste Volkswagen Fusca (Boble) fra fabrikken i Brasil i 1986 før produksjonen i Brasil startet opp igjen mellom 1993 og 1996.


Over en av de siste Tyske Boblene fra sent 1970 tallet, i Norge sluttet salget tidlig på 1970 tallet







Volkswagen Fusca Brasil


                              En Renault med strømlinjeformet front Renault hadde samme design som Tatra hadde rett før 
                                                                Tatra bygde det som EGENTLIG var folkevognen



Mercedes 120H dette var også en slags forgjenger til Bobla


Porsche Type 12 Ferdinand Porsches eget prosjekt sammen med Zundapp




(Med slik laksetrapp kan du pimpe din moderne Boble fra 1970 tallet til 2004)

Kommentarer

Populære innlegg