Klubb Fire lastebiler
Klubb fire lastebiler: Dette er lastebiler produsert under et samarbeid på 1970 og 80-tallet.
Renault/Renault Saviem/Saviem/Berliet/Saviem Berliet/Renault Berliet/Renault Saviem Berliet,DAF, Magirus Deutz/Iveco Magirus/Iveco og Volvo/Mack: Selvom jeg her remser opp hele 14 selskaper så var alle disse selskapene faktisk et og samme selskap. I begynnelsen var de egentlig fem, altså klubb fem, men Selskapet MAN trakk seg ut etter litt.
Samarbeidet var et samarbeid om å bygge like førerhus, noe som er en kostbar affære å designe og utvikle når det gjelder lastebiler. Lastebiler av denne typen vet jeg har vært veldig populære i bankran og terrorangrep mest for å sette politiet ut av spill på selve hendelsesområdet slik som Toska og gjengen gjorde under NOKAS ranet, men aldri som fluktkjøretøy. I første omgang var det DAF, Volvo, Magirus Deutz og Saviem/Berliet. Men Saviem ble kjøpt opp av Renault og Magirus Deutz ble kjøpt opp av Iveco. Volvo kjøpte etterhvert opp det amerikanske lastebilselskapet MACK og begynte etterhvert å produsere sine egne Volvo F6 og F7 basert på klubb fire samarbeidet kalt MACK Midliner.
Magirus sine versjoner het Magirus Deutz MK, senere Iveco Magirus MK eller Iveco MK. DAF sine versjoner het bare DAF 1100 og var for alltid DAF. Saviem sine het først Saviem J serie, senere Saviem HM15 eller Renault-Saviem HM15. Saviem Berliet het Berliet 130 B9 eller Camiva Berliet for brannbilene. Senere ble disse hetende Renault Midliner, Renault Manager og Renault Maxter.
"Kjør DAF 1100, Saviem J serie, Renault-Saviem HM15, Berliet 130 B9, Volvo F6/F7 Mack Midliner Magirus Deutz MK/Iveco Magirus MK som noen ekte bankranere som digger et ordentlig førerhus og du er kongen av rånemiljøene."
Kommentarer
Legg inn en kommentar