Tempo Lett og Safir


Tempo Lett fikk du i variantene Comfort og Swing. Swing fikk du som normalutførelse og spesialutførelse. Tempo lett Comfort hadde Sachs 50 Blokkmotor med 2 eller 3 gir, forkrommet eksos med lyddemper den hadde Trommelbrems og bakhjulsfjæring, den hadde 6 volts lysanlegg både foran og bak av forskjellig type, den hadde elektrisk vekselstrømshorn som signalhorn, lukket kjedekasse og kraftig bagasjebærer med gummiremmer, vekten var cirka 47 kilo. Tempo lett swing var noen mer eksklusive modeller riktignok og spesielt den i spesialutførelse for den hadde 3 girs blokkmotor med viftekjøling noe, de andre variantene av lett ikke hadde. Tempo Safir 400 og 410 produsert i fra 1968 til 1971, farge var aquamarin og sort, 5,7 liters bensintank, 19 toms hjul med hvit side, 2,5 HK motor med 6300 o/min, skal visstnok ha hatt noen problemer med forgasser som rant over. Ekstra stilig sykkel med mye krom sikkert dritkule. Disse mopedene var som sagt produsert rett etter krigen og du må nok være forsiktig med dem i dag, men siden de sikkert bare er brukt pent sommerstid så kanskje de gikk som rånekjøretøyer tilbake til en 15-20 år siden. Nå ja rånebiler er de jo ikke i og med at de bare har to hjul og ikke er dem registrert som annet enn lett motorsykkel heller, men et slags rånekjøretøy er det jo riktignok. 

"Tempo lett og safir kan du kjøre som en diger kraftig Totning som kjører av gårde i minimal hastighet på gamle riksvei 4 forbi Raufoss med dengang gamle riksvei fires elendige 40 og 50 soner bare for å vise at du er mannen i gata og gjerne vil hindre trafikken litt for å skaffe ny vei, men ikke så veldig for fartsgrensen her var jo som sagt bare 40-50 km/t, men nok for å forhindre påkjørsler av skolebarn da selvfølgelig. Og du er virkelig kongen og helten av rånemiljøene på Toten"




Kommentarer

Populære innlegg