Citroen GS og Renault 12

 


Citroen GS 1970-1986. Husker jeg en gang før jul i i mørket og i voldsomt snøvær var med muttern til min tante i Kongsberg da vi så en Citroen GS i grøfta ved den gamle veikroa rett ovenfor Minde langsmed, den gamle E134 over Gamlegrendsåsen. Jeg trodde den gang at det bare var en gammel bestemor eller noe som hadde kjørt ut av veien fordi hun var en dårlig sjåfør. Mente, og mener fortsatt, at disse bilene her pleide å være noen typiske bestemorsbiler. Men neida mutter mente at dette var en som hadde kjørt alt alt for fort og jeg fikk mine tanker da jeg tenkte på at det skulle litt til å komme så langt ut av grøfta. Husker da vi kjørte forbi at bergingsbilen var kommet og faktisk var i ferd med å løfte bilen ut av grøfta og snøfonna også. Jo da det var veldig dramatisk og muttern sa "iall verden hva er detta for noe" i typisk Kongsberg dialekt. Jeg fikk forresten også mine tanker da jeg tenkte på at jeg ikke mange kilometerne nedi gata haddde møtt en Citroen CX  stasjonsvogn i forbikjøring med en forrykende fart mot oss i blindsona rett før ulykkestrekningen ved den svært smale og uoversiktlige jernbaneundergangen rett vest for Darbu. Husker at fattern såvidt klarte å unngå kollisjon. Tenkte også mine tanker om en
 Citroen BX som hadde kjørt forbi meg, onkel og bruttern forbi Seljordsvatnet altså ikke mange milene lengre vest. Joda buskerudinger og Telemarkinger ser visst ut til å virkelig digge gamle citroener i alt alt for høy fart. Citroen GS den var heftig nok den med en hele 2,0 liters Wankel motor på en ganske så lett og ihvertfall forholdsvis liten bil så var dette mer enn nok på 1970 og 80 tallet. 

"Så kjør Citroen GS som en gal Buskerud eller Telemarking, bare litt flinkere og forsiktig på glatta og                                                    du blir virkelig kongen av rånemiljøene."

Men husk stell pent med den, denne Citroen`en er tross alt opp mot 40, og de fleste godt og vel 40, noen                                          til og med over 50 år gamle så vær forsiktig her altså.

Renault 12 1969-1980 (2000 Tyrkia og 2006 Ungarn) denne skal muttern og fattern ha kjørt på sent 70 tallet og frem til midt 80 tallet da de var nygift og etterhvert såvidt hadde fått barn. Tolvern måtte dessverre gi tapt etter noen års slit med å bygge nytt hus. Renault 12ern til min mor og far skal ha vært en stasjonsvogn og jeg har selv sett bilder av den. Renault 12 var sjelden å se på norske veier på 1990 tallet, spesielt stasjonsvognutgaven så jeg faktisk aldri. Men i 1998 var jeg med familien til Portugal og da så jeg flust med Renault 12 stasjonsvogn også. Renault 12 ble produsert opprinnelig fra 
1969 til 1980 men i Tyrkia ble den produsert helt til 
2000 og i Ungarn av Ungarske Dacia helt til desember 2006, altså nesten 2007. 

"Kjør Renault 12 som en nygift ungkar som skal enten pusse opp eller bygge nytt hus og du blir kongen av rånemiljøene blant entreprenører i bygdenorge."



Renault 12 stasjonsvogn slik som muttern og fattern hadde.


Instrumentpanelet i Citroen GS, med display som viser hele det hydropneumatiske fjæringssystemet og hvordan det fungerer. 


Citroen GS stasjonsvogn amerikanske modellen.



Renault 12 stasjonsvogn amerikanske modellen.



Kommentarer

Populære innlegg