Renault Safrane Renault 21 og Renault Fluence!



Renault 21 1986-1995, Renault Safrane og Renault Fluence: Dette var biler som aldri oppnådde noen som helst popularitet i Norge i det hele tatt. Men Renault 21 ble faktisk produsert med en dritheftig 2,0 liters turbomotor som hadde et ekstra stilig modifisert design. Du fikk den også som 2,0 liters turbo diesel og 2,2 liters bensin. Renault 21 ble solgt i USA som Renault Meddallion av AMC-forhandlere, senere som Eagle Medallion av Jeep-Eagle forhandlere. Renault 21 var etterfølgeren til Renault 18 1978-89, produsert i Argentina til 1994 som jeg har skrevet om i to tidligere innlegg. Renault 18 ble egentlig avløst av Renault 21 allerede i 1986, men produksjonen fortsatte til 1989 og 1994. Husker jeg en gang i 2003 var i England med mine gamle foreldre at vi kjørte forbi mange Renault 21. Jeg husker tydelig hvordan vi helt på slutten av reisen da vi hadde det travelt til flyplassen kjørte forbi en Renault 21 i fartsgrensen 90 miles per time, altså hele 144 kilometer i timen. Helt vannvidd ikke sant? Høyreratt, høyrekjøring og fartgsgrense på 90 MPH/144 K/MT, altså den høyeste fastsatte fartsgrensen i verden. Så lenge det ikke er fri fart som i Tyskland da riktignok, som da heller ikke er noen fastsatt fartsgrense bare fri fart. 

Renault Safrane 1992-2000 (i Gulf statene 2008-2010) dette var etterfølgeren til Renault 25 og ble produsert fra 1992 til år 2000. Renault Safrane var vel kanskje en av de minst populære av disse her i Norge da jeg nesten aldri kan huske å ha sett noen av de her. Renault 21 ble det nemlig bruktimportert noen få av til Norge i løpet av 1990 tallet. Renault Safrane skal ha hatt noen enda heftigere motorer enn Renault 21 blant annet en 3,0 liters V6 med Biturbo, men også en dieselmotor på hele 2,5 liter. Rart disse ikke var noe særlig populære her i Norge du. Renault Safrane ble forresten produsert og solgt til Gulf-statene i Midtøsten mellom 2008 og 2010. 

Renault Fluence 2009-2015 (utenfor Europa til 2020), denne bilen husker jeg at jeg la merke til i mitt nærområde for cirka 10 år siden. Husker at jeg dengang syntes den var dritkul, og at den skilte seg ut i mengden blant renaulter, da det stort sett bare var fullt av Renault Zoe rundt omkring. Nå i dag så er derimot denne Fluencen helt forsvunnet, og jeg har nesten ikke sett noen andre her i landet heller enda jeg vet at det er flere men riktignok få. 

"Renault 21 kjør den som en hissig Turbo GT/GTI kompaktbilsjåfør fra 1980 tallet jappetiden og rånernes storhetstid og du blir virkelig kongen av rånemiljøene."

"Renault Safrane kjør den som en gal britisk lakselord-mafia eller lakselord-vestlending som liker heftige V6ere med ekstra biturbokraft og du blir kongen av rånemiljøene." 

"Renault Fluence kjør den som en hissig doktor som liker elektrisk kraft og du blir virkelig kongen av rånemiljøene."


































Kommentarer

Populære innlegg