Lancia Aurelia B20 GT Ferrari 250 GT og Maserati 3500 GT


Lancia Aurelia B20GT:  Jeg har tidligere skrevet om Volvo Amazon 123GT som verdens første GT bil fra 1967. Denne tror sikkert mange nordmenn og svensker hardnakket at er verdens første GT bil, spesielt siden den typiske eraen for disse såkalte GT/GTI og Turbo bilene kom så mye som hele 15 år senere. Jeg har også skrevet om både Ford Cortina og SAAB 93/96 GT biler som de første, noe som på sett og vis ihvertfall stemmer med at de var noen av de første som var beregnet på de fleste folk, i hvertfall i forhold til prisklassen. Men de første var ikke disse bilene fra 1960 tallet og sent 1950 tallet, men derimot en Lancia i i øvre luksussegmentet fra 1951 nemlig Lancia Aurelia B20GT. Senere kom Ferrari 250 GT 1954 (1953#) og deretter Maserati 3500 GT sammen med SAAB 93 750GT i 1957. SAAB 93 750 GT var forresten også første bil med trepunkts sikkerhetsseler hele ett år før Volvo PV544 i 1959, tro det eller ei. Selv om dette alltid har vært hevdet å være Volvo i 1959 så leste jeg altså nylig at dette var med SAAB 93 allerede i 1958. NÅ til saken! Lancia og Ferrari var altså de første GT bilene såkalte Grand Tourer allerede tidlig på 1950 tallet men stammer tilbake til det italienske navnet Gran Turismo lenge før dette og muligens også fra sportsbiler allerede på 1930 tallet. Og når vi først snakker om 1930 tallet og racing så var det sikkerhetsseler i racerbiler allerede lenge før SAAB og Volvo kom med dette men de ble sjelden brukt. Uansett ,Lancia og Ferrari sine GT biler fra tidlig 1950 tallet må jo selvsagt med i denne rånebloggen selv om de er veteranbiler og klenodier for lengst. Men riktignok, Ferrari og ihvertfall denne Lanciaen vi her snakker om var nok klenodier allerede da de var nye på 1950  tallet siden at de var så dyre. Jaja, Lancia har jo etterhvert begynt å lage mer biler for folk flest de også. 

"Men uansett, Lancia Aurelia B20 GT, Ferrari 250GT og Maserati 3500 GT disse kan du kjøre innom kinoen i Drammen, Grenland, Sarpsborg/Fredrikstad Trondheim og alle andre norske større småbyer og mindre tettsteder/storbygder som en ekte playboy og kanskje med den norske "Vi menn" piken eller "Frøken Norge" piken med på lasset og du blir sikkert kongen av rånemiljøene allikevel."

# Ferrari 250 kom i 1953 mens GT modellen kom i 1954  

Her ser du hvordan en Ferrari 250 GT fint kler dagens Vi Menn pike eller Frøken Norge. Her riktignok                                                         foran en Ferrari 330 som er ganske så lik.






I bildene over ser du Brigitte Bardot poserende foran noen noe lignende Lanciaer fra 1950 og 60 tallet.



Og her en annen type Ferrari 330 som du ser kler damer og ligner på Ferrari 250GT

Kommentarer

Populære innlegg