Lada Riva/Lada 2107 stv!



Lada 2107/Riva stasjonsvogn: Lada 2107 hadde på sett og vis aldri noe eget navn på stasjonsvognmodellen sin, men man kan forsåvidt si at den heter Lada Riva. Lada Riva var egentlig det britiske navnet på både Lada 2101, Lada 2102, Lada 2103, Lada 2104, Lada 2105, Lada 2106 og Lada 2107 hvor alle disse modellene her i Norge isteden ble kalt for Lada 1500. Men den kan like gjerne også bli kalt for Lada 2107 stasjonsvogn da denne modellen har samme grill som sedanmodellen Lada 2107. Men ellers så har denne modellen også en tvillingbror nemlig Lada 2105 og Lada 2104. Lada 2104 er stasjonsvognutgaven av Lada 2105 men denne modellen Lada 2104 har i dette tilfellet stjælt navneplasseringen til Lada 2107 stasjonsvogn, noe som i realiteten betyr at at begge de to siste Lada 1500 modellene het Lada 2104 som stasjonsvogn. Mens derimot Lada 2101 hadde navnet 2102 på sin stasjonsvognodell, Lada 2103 og Lada 2106 kom derimot aldri som stasjonsvogn. Lada 2107 stasjonsvogn var forresten også den desidert siste bilen av typen Lada 1500 ut av fabrikken i Toljatti i 2012 da produksjonen av Lada 1500 omsider stoppet etter 42 år. Riktignok det var vel egentlig 49 år da denne bilen hadde blitt produsert som en Fiat modell siden 1966 nemlig Fiat 124 Familiare, pluss at den visstnok skal ha blitt produsert i Egypt til 2015 av egyptiske Alamal group. Men uansett de siste Lada 1500 som i år ikke er mer enn 9 eller 12 år kan sikkert kjøres som rånebil i minst 15 år til spesielt siden de er så lette å reparere og fordi de ALLTID starter på første forsøk når det er ekstremt kaldt, dessuten så har de et VELDIG BRA VARMEAPPARAT. Jaja Lada er riktignok kjent for dårlig kvalitet men de er lette å fikse og motorene er ihvertfall bra i kulda da det gjelder som mest. Men riktignok hva hjelper det når det meste ikke funker. Husker en bilmekaniker jeg hadde som lærer på videregående sa sitt om en Iveco minibuss som skolen hadde en gang motorene skal være bra på dem men hva hjelper det når alt det andre ikke funker. Men en Lada varer fint i 10 år og tar du godt vare på dem sånn som en på bygda gjør så varer de sikkert i minst 30 år minst.

Kjør Lada 2107 stasjonsvogn med vind-avvisere i siderutene, sota ruter, vindskjerm på panseret, kromlakk krom i grillen, sota lykter, ekstralykter i grillen, revehale og stickers utenpå. Kjør på med et heftig Abarth eksosanlegg og med wunderbaum boksehansker og terninger og du blir virkelig kongen av rånemiljøene i Kautokeino og Karasjok når det er 50 minus der."


En Lada 2107 et sted i Russland i sikkert 20-40 minus. Ladaer starter som regel så lett som ingenting i slike temperaturer. Men motor dele og karrosserikvaliteten ellers er det så som så med.




En Lada 2107 Stasjonsvogn med et svært blåbærspann på panseret. Russere er flinke til å sanke i skogen sin. Du kan lese mer om å spare penger av å sanke fra skogen her i matbloggen min og i turbloggen min.



 





 

Kommentarer

Populære innlegg