Russiske limousiner og div japanske!
Toyota Crown Eight 1964-1967, dette er EGENTLIG førstegenerasjons Toyota Century og ligner litt på ZIL 111G# Dette gjelder også endel av de amerikanske bilene fra tidlig 1960 tallet, slik som Cadillac Eldorado, Chevrolet Biscayne Buick LeSabre og Ford Galaxie 500 .

Nissan President 1965-2010 vil jeg si hadde helt uforandret design, i hvert fall på andregenerasjons i hele 17 år fra 1973 til 1990. Denne vil jeg si lignet mest på ZIL limousinene fra samme era. Spesielt ZIL 4104 når det gjaldt Nissan sine limousiner.
Nissan President tredje og fjerdegenerasjons 1990-2002 og 2002-2010 vil jeg si kan sammenlignes litt med GAZ Volga sine sedaner fra omtrent samme tid.

ZIL Limousine: Sovjetisk luksus på amerikansk vis
ZIL-114 (1967–1978) og ZIL-117 (1971–1978) ble bygget på samme plattform som Lincoln Continental Mark IV (1961–69), noe som forklarer likhetene i design, særlig de runde frontlyktene og den tunge limousinstilen. Til sammenligning minner de ikke like mye om Nissan President (1965–73), som igjen hadde klare visuelle trekk fra amerikanske modeller som Chevrolet Biscayne og tidlige Buick- og Ford-modeller fra 60-tallet.
ZIL-111G (1962–67) har derimot mer til felles med førstegenerasjons Nissan President – og kanskje enda mer med Cadillac Eldorado (1959–64) når det gjelder linjer og stil.
Tidligere modeller som ZIL-111 og GAZ 13 Chaika (1958–62 og 1958–81) lå tett opp mot amerikanske storbiler fra slutten av 50-tallet, som Ford Fairlane, Chevrolet Bel Air, Oldsmobile 88, og diverse Chrysler- og Plymouth-modeller. Dette var biler med bred front, store finner og overdådig krom – designgrep som også preget ZIL.
ZIL-41047, en senere modell, ble håndbygd i bare 234 eksemplarer mellom 1985 og 2010, og videreførte den tunge, konservative luksusstilen typisk for sovjetisk toppsjikt
Aurus Senat: Russisk luksus med østlig bismak
Aurus Senat er Putins nye limousine, produsert siden 2021. Den er utviklet med kinesisk samarbeid, muligens gjennom en avtale mellom Putin og Xi Jinping. Designet er tydelig inspirert av Rolls-Royce, og det er planlagt en SUV-versjon med firehjulstrekk. Samtidig har Toyota nylig lansert en ny Century basert på samme plattform som Rolls-Royce Cullinan og Bentley Bentayga – og dette blir nå den eneste Century-modellen Toyota produserer. Tilfeldig? Kanskje ikke.
Kommentarer
Legg inn en kommentar