Russiske limousiner og div japanske!



Toyota Century, er en japansk bil som tro det eller ei var nesten helt totalt uforandret helt i fra 1967 til 2017, enda den var ment for den Japanske eliten. Og ikke nok med det, men Toyota Century ligner jo synes jeg ihvertfall, i grunnen litte granne på de russiske ZIL limousinene, i hvert fall med tanke på kromdetaljer, størrelse, fargevalg og den klassiske 1960 talls designen.

Bortsett fra at Toyota Century fikk et ansiktsløft både tidlig på 1980 tallet og i 1997 så har den nesten alltid vært den samme.

Toyota Crown Eight 1964-1967,
dette er EGENTLIG førstegenerasjons Toyota Century og ligner litt på  ZIL 111G#  Dette gjelder også endel av de amerikanske bilene fra tidlig 1960 tallet, slik som Cadillac Eldorado, Chevrolet Biscayne  Buick LeSabre og Ford Galaxie 500 .



Nissan President 1965-2010
 vil jeg si hadde helt uforandret design, i hvert fall på andregenerasjons i hele 17 år fra 1973 til 1990. Denne vil jeg si lignet mest på ZIL limousinene fra samme era. Spesielt ZIL 4104 når det gjaldt Nissan sine limousiner.
Nissan President tredje og fjerdegenerasjons 1990-2002 og 2002-2010 vil jeg si kan sammenlignes litt med GAZ Volga sine sedaner fra omtrent samme tid.



ZIL Limousine: Sovjetisk luksus på amerikansk vis

ZIL-114 (1967–1978) og ZIL-117 (1971–1978) ble bygget på samme plattform som Lincoln Continental Mark IV (1961–69), noe som forklarer likhetene i design, særlig de runde frontlyktene og den tunge limousinstilen. Til sammenligning minner de ikke like mye om Nissan President (1965–73), som igjen hadde klare visuelle trekk fra amerikanske modeller som Chevrolet Biscayne og tidlige Buick- og Ford-modeller fra 60-tallet.

ZIL-111G (1962–67) har derimot mer til felles med førstegenerasjons Nissan President – og kanskje enda mer med Cadillac Eldorado (1959–64) når det gjelder linjer og stil.

Tidligere modeller som ZIL-111 og GAZ 13 Chaika (1958–62 og 1958–81) lå tett opp mot amerikanske storbiler fra slutten av 50-tallet, som Ford Fairlane, Chevrolet Bel Air, Oldsmobile 88, og diverse Chrysler- og Plymouth-modeller. Dette var biler med bred front, store finner og overdådig krom – designgrep som også preget ZIL.

ZIL-41047, en senere modell, ble håndbygd i bare 234 eksemplarer mellom 1985 og 2010, og videreførte den tunge, konservative luksusstilen typisk for sovjetisk toppsjikt


"Så kjør Nissan President og Toyota Century som en japansk keiser som får lyst til å samarbeide med Putin eller var det det gamle sovjet? Ikke sant for det var jo under sovjettiden japanerne lagde disse bilene ikke sant."

" Toyota Century og Nissan President som noen ihjæltråkka pilsnerbiler i Strømstad på skjærtorsdag eller for eksempel hvis det bare er noen limousiner fra de siste 30-40 årene ragge rundt i Kongsvinger med kompisgjengen din og champagne og se etter damene."

"ZIL 4112R dette var den siste ZIL Limousinen og var bare produsert i ett eksemplar enda det tok hele 8 år å ferdigstille den i fra 2006 til 2012. Kjør ZIL Limousine som en gal Vladimir Putin som har klart å samarbeide til og med med Japan som er en vestlig nasjon og du blir virkelig IKKE kongen av rånemiljøene i Kongsvinger men bygg en selv og du blir VIRKELIG kongen av rånemiljøene på kongsvinger og du irriterer Putin både gul og blå."


Aurus Senat: Russisk luksus med østlig bismak

Aurus Senat er Putins nye limousine, produsert siden 2021. Den er utviklet med kinesisk samarbeid, muligens gjennom en avtale mellom Putin og Xi Jinping. Designet er tydelig inspirert av Rolls-Royce, og det er planlagt en SUV-versjon med firehjulstrekk. Samtidig har Toyota nylig lansert en ny Century basert på samme plattform som Rolls-Royce Cullinan og Bentley Bentayga – og dette blir nå den eneste Century-modellen Toyota produserer. Tilfeldig? Kanskje ikke.


















Over Toyota Century rånebil med breie felger og vindavvisere i siderutene.





















Kommentarer

Populære innlegg