Winnebago Lesharo/Centauri og Itasca Phasar-Renault Trafic, Amerikanske Renault Trafic!
Winnebago Lesharo/Winnebago Centauri og Itasca Phasar, 1982-1992 de såkalte amerikanske typene Renault Trafic. Dette er amerikanske bobilversjoner av franske Renault Trafic, bygget på lisens fra Renault av det amerikanske selskapet Winnebago eller Winnebago Industries. Disse bilene, eller bobilene som de egentlig er, så sitt lys på begynnelsen av 1980-tallet etter de såkalte oljekrisene i 1973 og 1979.
Winnebago Industries fikk inspirasjon til å lage en bobil for det amerikanske markedet som skulle være ekstra økonomisk når det gjaldt drivstoff. Valget falt på en kopi av Renault Trafic, som hadde en motor på 2,1 liter og som bare hadde 57 hestekrefter😂. Ja det er litt lite det til å være en bil beregnet for det amerikanske markedet, eller hva? Eneste her er at den som sagt hadde 2,1 liters volum og når dette i tillegg er diesel, så blir ikke 57 hestekrefter så verst i forhold til en vanlig 1,1 liters bensinmotor på 55 hestekrefter, som min far hadde i en gammel Fiat Punto en gang i sin tid.
En annen ting er at ganske snart etter introduksjonen i 1983 (produksjonen startet i 1982 men den var ikke tilgjengelig hos forhandlere før i 1983) så fikk du den både med 75 hestekrefter diesel av samme motorsegment (men riktignok med turbo), og en 2,2 liters 100 hestekrefters bensinmotor som etterhvert ble økt til 103 hestekrefter ved hjelp av en ny type bensininnsprøytning. Alternativet på 2,1 liter og 75 hestekrefter diesel med turbo var også å få tak i på amerikanske biler som JEEP Cherokee og JEEP Comanche. Det skyldtes nok Renault sitt samarbeidet med AMC Jeep/Chrysler Jeep på denne tiden. Bensinmotoren på 100 hestekrefter skal forøvrig ha fungert bedre til de høyere hastighetene på amerikanske motorveier.
Winnebago Lesharo/Centauri/Itasca Phasar var egentlig en dritkul og kraftig forstørret amerikansk versjon av Renault Trafic med lykter i fra Buick Skylark og slik sett også en helt annen type amerikansk front og med bakaksel i fra den noe større Renault Master (ihvertfall større en Renault Trafic). Førstegenerasjon av Winnebago Lesharo/Centauri/Itasca Phasar ble solgt mellom 1983 og 1986 etter dette kom ny versjon i 1987 og som varte helt frem til 1992. Mellom 1986 og 1989 produserte de ikke Centauri 7-seter.
Kjør Winnebago Lesharo/Centauri og Itasca Phasar som en ekte amerikaner som ihvertfall tenker mer klima enn Trump og du blir virkelig virkelig kongen av rånemiljøene
Kommentarer
Legg inn en kommentar