Div Winnebago campere USA!



Winnebago Lesharo/Winnebago Centauri og Itasca Phasar1982-1992 de såkalte amerikanske typene Renault Trafic. Dette er amerikanske bobilversjoner av franske Renault Trafic, bygget på lisens fra Renault av det amerikanske selskapet Winnebago eller Winnebago Industries. Disse bilene, eller bobilene som de egentlig er, så sitt lys på begynnelsen av 1980-tallet etter de såkalte oljekrisene i 1973 og 1979.

Winnebago Industries fikk inspirasjon til å lage en bobil for det amerikanske markedet som skulle være ekstra økonomisk når det gjaldt drivstoff. Valget falt på en kopi av Renault Trafic, som hadde en motor på 2,1 liter og som bare hadde 57 hestekrefter😂. Ja det er litt lite det til å være en bil beregnet for det amerikanske markedet, eller hva? Eneste her er at den som sagt hadde 2,1 liters volum og når dette i tillegg er diesel, så blir ikke 57 hestekrefter så verst i forhold til en vanlig 1,1 liters bensinmotor på 55 hestekrefter, som min far hadde i en gammel Fiat Punto en gang i sin tid. 

En annen ting er at ganske snart etter introduksjonen i 1983 (produksjonen startet i 1982 men den var ikke tilgjengelig hos forhandlere før i 1983) så fikk du den både med 75 hestekrefter diesel av samme motorsegment (men riktignok med turbo), og en 2,2 liters 100 hestekrefters bensinmotor som etterhvert ble økt til 103 hestekrefter ved hjelp av en ny type bensininnsprøytning. Alternativet på 2,1 liter og 75 hestekrefter diesel med turbo var også å få tak i på amerikanske biler som JEEP Cherokee og JEEP Comanche. Det skyldtes nok Renault sitt samarbeide med AMC Jeep/Chrysler Jeep på denne tiden. Bensinmotoren på 100 hestekrefter skal forøvrig ha fungert bedre til de høyere hastighetene på amerikanske motorveier. Dieselmotorene på 2,1 liter skal riktignok ha vært ganske så solide og skal ha greid å dra ganske så tungt, men noe særlig raske det var de ikke. På bildene under så ser du også noen Winnebago campere som er hevet og bygd om med store offroad hjul og dekkdimensjoner. Disse har mest sannsynligvis sikkert også blitt bygd om til firehjulstrekk også, Winnebago brukte forresten forhjulsdrift fra blant annet GMC Motorhomes.

Winnebago Lesharo/Centauri/Itasca Phasar var egentlig en dritkul og kraftig forstørret amerikansk versjon av Renault Trafic med lykter i fra Buick Skylark og slik sett også en helt annen type amerikansk front og med bakaksel i fra den noe større Renault Master (ihvertfall større en Renault Trafic).  

Kjør Winnebago  Lesharo/Centauri og Itasca Phasar  som en ekte amerikaner fra california som tenker mer klima enn Trump. Gjerne bygg den om til en hevet firehjulstrekker med svære hjul og dekk til offroadkjøring. Og som du ser på  bildet under så mangler det ikke her på dametekke som VIRKELIG vasker deg ren, men kanskje også kjøler ned både deg og din Winnebago Lesharo/Winnebago Centauri og Itasca Phasar. Jo da disse bobilene er virkelig noen fete rånebiler som du sier ja til camping med kjør dem som en ekte amerikansk storfamile på bobilferie og du blir virkelig kongen av rånemiljøene.  Jo da disse bobilene er nemlig noen EKTE rånebiler og som du kan se av bildet under som er gult og flott med en skinnende gul blondine og skinnende gul sol hvor winnebagoen vaskes at ja her er det en skikkelig HEIT dag ja det skal sies. Ta med deg winnebagoen din på et ekte rånetreff med massevis av heite babes til å vaske winnebago bobilen din og både du og alle damene vil virkelig strutte og du blir virkelig kongen av rånemiljøene.
 






 

 


 




Kommentarer

Populære innlegg