En norskprodusert elbil som fortsatt kan kjøre i kollektivfeltene!!
Alle nordmenn i dag ergrer seg vel kanskje både gule og blå over at elbilene ikke lengre kan kjøres i kollektivfila. Men fortvil ikke, for det finnes faktisk fortsatt biler som kan kjøres i kollektivfila uten å måtte være buss eller taxi; hydrogenbiler og motorsykler har fortsatt lov. Og når vi først snakker om motorsykler så kan jeg jo kanskje nevne at den norskproduserte elbilen Buddy Electric er registrert som firehjuls motorsykkel. Og der kan jeg også nevne at Buddy Electric selv om den er registrert som firehjuls og elbil fortsatt regnes som motorsykkel på grunn av sin veldig lille størrelse og derfor kan kjøres i kollektivfila fortsatt.
En norskprodusert bil? Jo da, mange tror vel fortsatt at Buddy Electric fortsatt produseres som elbil, siden nettsiden deres fortsatt eksisterer og også operer med en nettside som gir deg inntrykk av at du fortsatt kan skaffe deg en ny. Men jeg gjorde en nærmere undersøkelse ved å gi Oslofirmaet en henvendelse på epost om hvor mye en ny Buddy Electric koster. Her fikk jeg ganske så snart beskjed om at dette firmaet gikk konkurs i 2014, og ikke lengre er å få tak i nye. Men at selskapet deres har en del utvalg av disse bilene brukte, muligens bedre utvalg enn hos Finn.no og andre bilforhandlere.
Dette bilmerket har altså gått konk slik som både norske Think forgjengeren, norske Pivco og selvsagt det norske bilmerke-ikonet Troll har gjort før den. Think i 2011, Pivco sent på 1990 tallet før den ble kjøpt opp av Ford og omdøpt Think, også selvfølgelig Troll bilen som gikk konkurs på slutten av 1950 tallet etter å bare ha produsert 6 biler. Men Buddy Electric var altså siste norske bilmodell og bilmerke til å gå konkurs i 2014, og siste av de tre store norske elbilprodusentene som fikk sitt oppsving på 1990 og 2000 tallet. Først Pivco på tidlig midt 1990 tallet, så Think på sent 1990 og hele 2000 tallet frem til 2011, og så Buddy Electric i fra 2007 til 2014.
Eneste her er jo riktignok at Buddy Electric tidligere het Kewet Buddy og var dansk på 1990 og 2000 tallet og slikt sett er en dansk oppfinnelse og patent. Men utover på 2000 tallet så het den derimot Buddy Electric, og var norsk. Siden dette er en av få elbiler som i dag kan kjøres i kollektivfila siden den er registrert som motorsykkel, så hadde det jo sikkert vært kult å skaffe seg en EKTE NORSK elbil som kan kjøres i kollektivfila. Buddy electric og norske elbiler har jeg forresten skrevet om i denne rånebloggen tidligere.
"Det hadde vært kult om nordmenn bygget Buddy Electric selv fra bunnen av, ettersom det ikke finnes så mange av dem lenger."
Og her i videoene her kan du se hvor praktiske og fleksible disse bilene her er, spesielt med tanke på lukeparkering, svingradius, kjørefleksibelhet osv osv. Og her i denne videoen kan du se hvor lette og heftige disse er til å drifte med. Og i denne videoen kan du se hvor langt du kan kjøre på ferie i en Buddy Electric.
Kommentarer
Legg inn en kommentar