Fiat Punto og Fiat Regata
Fiat Punto: Denne bilen hadde min mor og far for mellom 15 og 24 år siden. Denne bilen fikk virkelig gjennomgå. En gang havna søsteren min inn i brøytekanten med den etter å ha hatt englevakt mot en trailer på vei hjem til jul i fra studier i Trondheim. Det møte med brøytekanten var riktignok englevakt det også. I flere år etterpå så hadde jeg sett på de små skrammene på puntoen og forestilt meg hvordan denne bilen virkelig hadde havna i grøftekanten/snøfonna/brøytekanten med virkelig engler til stede. Det som var det verste her var at jeg i flere år prøvde å motstå meg å se ordentlig etter på skrammene hvordan denne bilen virkelig hadde landa. Men rett før bilen ble skrota ble jeg fristet og jeg må si det var ikke noe vakkert syn akkurat. Noen som hadde sett bilen og kanskje var politi eller noe kunne vel kanskje ha forestilt seg hva disse skrammene kom av og hva som virkelig hadde skjedd denne bilen en gang. Da denne bilen blei skrota så hadde forresten også bruttern klart å skratsje venstre hjulbue i møte mot en garasjestolpe etter at han prøvde å unngå å kjøre over en hund i denne garasjen som kanskje hadde litt rabis. Bilen var da vanskelig å styre pga dette møtet, men det var ikke derfor den ble skrota det var pga en lekkasje i bilen som medførte at det kom noe ut av varmeapparatet som kunne være farlig. Fiat Punto førstegenerasjons som var den vi hadde fikk du som tre heftige versjoner en Fire versjon en Sporting versjon og en GT modell. Førstegenerasjons ble produsert i fra 1993 til 1999. Andregenerasjons fra 1999-2010 med facelift i 2003, denne hadde noen enda heftigere motorer. Denne fikk du fortsatt som Sporting modell men ikke Fire men du fikk den som en oppgradering av GT modellen kalt HGT og denne fikk du dessuten som HGT Abarth. Andregenerasjons fikk du også som serbiske Zastava Fiat i fra 2006 til 2008 og i Serbia ble Fiat punto andregenerasjons også solgt som Serbia Fiat eller bare vanlige Fiat produsert i Serbia eller for Serbia fra 2009 til 2011 men også et år i 2013. Tredjegenerasjons 2005-2018 Europa og 2007-2017 Sør-Amerika 2008-2018 India denne modellen fikk ansiktsløftning i 2012 og du fikk den blant annet i flere forskjellige Abarth utgaver blant annet Abart Evo. Sistegenerasjon er designet av selveste Giorgetto Giugiaro og Italiadesign og har blant annet en front som er tatt fra Maserati Coupe fra 2002-2007.
"Kjør Fiat Punto som noen søsken som er flinkere til å kjøre bil en vedkommende jeg her prater om og du blir virkelig kongen av rånemiljøene gjerne med de heftigste versjonene men også med originalutgaven med wunderbaum, boksehansker, terninger, sota ruter, laksetrapp, ettermontert radioantenne med revehale stickers, vindavvisere i siderutene og ettermonterte ekstralykter i grillen og du blir virkelig kongen av rånemiljøene."
Fiat Regata, dette var en bil noen sveitsiske venner av mor og far kjørte en gang i sin tid, husker dette var lenge siden. Denne bilen ble originalt bare produsert fra 1983 til 1990 og du fikk den kun med 100 S i.e. motor på 100 hestekrefter og 1,6 liter som heftigste alternativ men i Argentina så ble disse produsert helt til 1995 og her fikk du dem med en 2000 Twincam motor på 2,0 liter og 110 hestekrefter. Fiat Regata fra 1995 er 30 år gammel neste år og derfor veteranbil. Men tilbake til cirka 2015 til 2020 så kunne du sikkert kjørt en slik en som rånebil i noen år til gjerne som en som var importert til Norge fra Argentina. Og kanskje kan du det fortsatt for jeg har nylig skrevet her i bloggen om en Ford Galaxie 500 1962 modell til og med registrert ny i Norge i 1962 med sikkert massevis av norsk historie som dessverre gikk som rånebil nede i Kristiansand så sent som i 2021 tatt fra et avisinnslag derfra.
"Så kjør Fiat Regata som en ekte norsk sveitser med revehale, laksetrapp, sota ruter, vindavvisere i siderutene, ekstralykter i grillen, vinyl stickers, gangstercap, vindskjerm framme på panseret, wunderbaum, terninger, boksehansker og gjerne også en kristen detalj/maskot i vinduet eller bare rett og slett en maskot og du blir virkelig kongen av rånemiljøene."
Kommentarer
Legg inn en kommentar