LuAZ 967 1959-1987 og LuAZ 969, LuAZ 1301 og LuAZ 1302 1966-2002!



LuAZ 967 1959-1987: LuAZ 969: 1966-1992 LuAZ 1302: 1991-2002 LuAZ 1301 KUN 1999 KUN prototyper: LuAZ 967: Dette er en bil utviklet i Ukraina og produsert for det ukrainske sovjetiske og det Sovjetiske militæret i fra 1959 til 1987. LuAZ 967 var faktisk til og med noe så kult og sjeldent som en amfibiebil, den kunne faktisk kjøre både til lands og til vanns, stilig ikke sant. i 1966 Kom LuAZ 969 denne ble produsert helt frem til 2002 men i 1991-92 byttet den navn til LuAZ 1302. LuAZ 969 ble jo riktignok egentlig produsert mellom 1966 og 1992 men etterfølgeren LuAZ 1302 var egentlig HELT LIK bare med noen ganske store oppdateringer. For eksempel hadde denne motor i fra ZAZ Tavria 1102, som var en helt annen bil fra sent 1980 tallet i forhold til ZAZ 966/968 som var produsert helt siden 1960 tallet som LuAZ 969 hadde motorene sine fra, samtidig så hadde LuAZ 1302 forbedret komfort. LuAZ 969 og LuAZ 1302 var forøvrig mer en strandbil ment for sivilt bruk enn LuAZ 967. Stilig ikke sant en ekte strandbil som du kan kjøre på stranda og dra damer med. Spesielt siden russland kanskje ikke er kjent for strender som i Miami Florida eller for eksempel strendene langsmed kysten av Australia. Ja ja de har kanskje Sochi og en del andre flotte strender langsmed Svartehavet. Men disse syden destinasjonene er ikke like varme og med like lang sesong som sydendestinasjonene i Hellas, Tyrkia, Italia, Balkan og Spania, kanskje til og med heller ikke sørøstkysten av Frankrike. For disse sydendestinasjonene ligger lengre Syd. Men Sochi er nå varmt nok for det spesielt for en gjennomsnittlig nordmann. Og for en Nordmann så er vel kanskje til og med Kaliningrad og St.Petersburg varmt nok spesielt når vi tenker på klimaendringene vi står overfor i dag. Og Kaliningrad er ihvertfall varmere enn Sør-Sverige som er noe av det varmeste om sommeren i hele Norden da det ligger lengre syd og lengre øst enn Sør-Sverige. Så kjør en LuAZ 969 eller LuAZ 1302 og dra damer på strendene langsmed Jærkysten og du blir virkelig kongen av rånemiljøene blant gærne Siddiser som er ivrige etter global oppvarming og oljerikdom. Kjør også LuAZ 967 som en ekte sovjetisk militær og du blir kongen av rånemiljøene blant amfibiebil entusiaster i Finnmark som flytter troppene under vårløsningen og du blir virkelig kongen blant rånemiljøene blant finnmarkinger som elsker å crosse rundt i åpne elver og bekker og gjørmemyrer under vårløsningen. Men du kan også kjøre LuAZ 967 som en ekte strandbil langsmed Jærkysten den også og du blir kongen av rånemiljøene blant siddis strandløvene som jobber i Nato basen i Stavanger. Nå ja nå har vel jo kanskje Europa meldt seg ut av Nato, vet ikke om Norge kanskje ikke har fulgt med tåler jo ikke trynet til han herre Trump en gang, nesten mindre en trynet til Hitler og det sier jo sitt. LuAZ 1301: Dette var en prototype til en etterfølger av LuAZ 969/1302 som aldri ble noe av, og ble KUN produsert i 1999. Dette er mer en vanlig firehjulstrekker som er hevet noe høyere over bakken enn en strandbil. Dog du fikk den jo som kabriolet denne også, siden denne varianten var så liten og kort så tenker jeg jo fint strandbil for det ihvertfall for kabriolet versjonen, men fortsatt litt firehjulstrekker med høy bakkeklaring. Kjør LuAZ 1301 som en ekte Siddis fra 1990 tallet da det var 2 sommere med bare 3 års mellomrom med over 20 grader i bølgene ytterst på jærkysten. Kjør den som en ekte broiler Siddis fra 1999 med gullkjeder og røyken i handa og som at det fint skulle bli ekstremt mange flere sommere med over 20 grader i bølgene på Jærkysten i det neste tiåret etter 1999 mellom 2000 og 2010. Skjønt det skjedde ikke selvfølgelig og det første tiåret etter 2000 ble med massevis av kalde og regntunge sommere. Og i 1999 så var det allerede 2 år siden siste gangen det var over 20 grader i bølgene her nede.
 













































Kommentarer

Populære innlegg