IMV 1600R, 2200D og 1000
IMV 1000: Denne ble produsert mellom 1967 og 1972 og hadde en lastekapasitet på opptil 1000 kilo og en bensinmotor på 1,0 liter og 37 hestekrefter.
IMV 1600R og IMV 1600B: Denne ble produsert mellom 1973 og 1978 og hadde en 1,6 liters bensinmotor på 58 hestekrefter lastekapasiteten her var 1600 kilo.
IMV 2200D og IMV 2200 Kombi: Dette var den siste modellen produsert mellom 1978 og 1988 lastekapasitet på 2200 kilo og hadde en 2,2 liters dieselmotor på 65 hestekrefter. IMV 2200D var kassebilversjonen mens Kombi fikk du som minibuss. Tenk deg det her hadde den ene bilen altså en motor på bare 1,0 liter og 37 hestekrefter og kunne laste et helt tonn mye over tillatt tilhengervekt her i Norge uten brems for eksempel. Og ellers med bare 58 og 65 hestekrefter så har de altså klart lastekapasitet på hele 1,6 tonn og 2,2 tonn, tenk det dere ikke verst for et land på det tidligere balkan.
IMV produserte forresten også bilen IMV 1300 1967-1972 en tro kopi av Britiske Austin 1300 produsert av IMV på lisens i fra BMC British Motor Corporation for det jugoslaviske markedet. I tillegg lagde IMV bilene Renault 4 på lisens den såkalte IMV Renault 4 mellom 1963 og 1973 deretter IMV Renault 16 mellom 1969 og 1974 også IMV Renault 12 mellom 1970 og 1976, senere erstattet av den jugoslavisk produserte Dacia 1300 - en rumensk renault 12 produsert av det rumenske merket Dacia. Det kuleste her er jo at lastekapasiteten på rett og slett hver eneste enkelt av kassebilene er det samme som motorvolumet på bilen.
IMV 1000, IMV 1600R og 1600B, IMV 2200D og 2200 Kombi er jo selvsagt ALT for gamle til å være rånebiler i dag. Men for 2200 så gikk det kanskje for mellom 5 og 20 år siden siden disse bilene har solid kassebil/Lastebilkarrosseri. For 1600R og 1600B så gikk det kanskje an å kjøre dem som rånebil mellom 1990 og 2010 kanskje til og med senere. For IMV 1000 sin del så kunne den kanskje gått som rånebil på 1980, 1990 og tidlig 2000 tallet.
"Kjør IMV kassebiler som en ekte jordbærbonde fra Lier eller en Ingvar Ambjørnsen hippie fra Vestfold og du blir virkelig kongen av rånemiljøene."
"Kjør IMV kassebiler med hippiefarger og hippiemalerier på sett på wunderbaum, boksehansker og terninger eller pimp den i ekte moderne kustom kassebilstil med kufanger og ekstralykter i grillen eller gjerne en av delene og du blir virkelig kongen av rånemiljøene."
"Gjerne kjør den som en sliten kassebil med en hissig kassebilsjåfør med rust eller malingsflekker på lakken, råtten eksos og wunderbaum, boksehansker og terninger i frontruta og du blir virkelig kongen av rånemiljøene."
Kommentarer
Legg inn en kommentar