Mercedes A (veltepetter) og C- Klasse!

Mercedes Benz A klasse Veltepetter: Denne bilen var en gang i sin tid i 1997 med i den såkalte Elgtesten i Sverige, som er en test av det svenske magasinet Teknikens Varld. Testen består av at en bil skal kjøre rundt noen trafikk kjegler for å teste hvor god den er til å gjøre unnamanøvre. Dette i tilfelle en møter på en elg som løper rett ut i veibanen foran deg, og du må foreta en unnamanøver for å unngå kollisjon. Ja ja vi fleste som er født før 1990 (som i dag er over 30 år siden) husker hvordan det ble et kjempestort medieoppstyr om denne A klassen som altså strøyk i elgtesten. For A klassen var på den tiden en bil det sto store forventninger til. A klassen hadde altså rett og slett endt opp med å velte overende da den sto for denne Elgtesten og, jeg husker det var mange i Norge som lo av bilen det inkludert meg selv. Jeg syntes nemlig at A-klassen var kjempestygg og, jeg pleide ofte å le av folk som kjørte en slik en og si at den var en såkalt "veltepetter". Dette var et begrep som i sin tid, nettopp på denne tiden, faktisk ble brukt om denne såkalte A-klassen. Mercedes måtte etter testen rette opp på problemet og innkalte alle A klassene som var produsert. I flere år etterpå så har jeg merket meg at Mercedes har virket som å ha brukt "veltepetter" saken som et slags våpen for å skaffe nye kunder for det har ikke vært måte på hvor mye penger det virker som at Mercedes har brukt på å videreutvikle såkalte stabilitetsprogrammer krengningssystemer og balansepunkter i denne såkalte A-klassen og etterhvert også mange andre Mercedeser. For etter at A-klassen ble oppgradert så har jeg nemlig sett Mercedes skrive massevis av reklame for hvor krengnings sikker og stabilitets sikker den er og etterhvert også på mange andre bilmodeller i fra Mercedes. A-klassen har etterhvert kommet i flere nye generasjoner, og det kom etterhvert en heftig AMG modell som en tidligere kompis av meg skal ha skrytt av å ha kjørt sammen med en mengde kompiser til hytta si. Mercedes Benz C-klasse denne kom i 1993 og var en av de første virkelig 1990 -talls moderne Mercedesene. Det var den første mercedesen som ikke lenger hadde den såkalte kantete Mercedes designen som nettopp dens forgjenger Mercedes 190 E. Den sistnevnte bilen  kom i 1982 og som ble avsluttet i 1991 da dengang nye S-klassen kom. Riktignok kassebilen Mercedes TN/T1 1977-1995 og Mercedes gelandewagen 1979- hadde også dette designet. Når jeg sier 1991 modellen av S-klasse som siste NYE versjon av denne designen så lyver jeg kanskje også litt. Gelandewagen har nemlig vært oppgradert med flere nye modeller med samme type design hele veien siden nå senest med den elektriske versjonen, og fortsatt så lages gelandewagen i fra 1980-tallet som militærversjonen Mercedes Benz Gelandewagen W464. Jeg husker en taxisjåfør som pleide å kjøre meg til skolen en del ganger, han pleide å Kjøre Mercedes E klasse førstegenerasjons W124 1985 modellen ,den som tok over etter T-klassen W123. I 1997 fikk han seg plutselig en kliss ny C-klasse stasjonsvogn , og Arne som jeg har skrevet om før hadde plutselig en dritfet Mercedes 1997 modell.









 














 


 


 


 


 


Kommentarer

Populære innlegg