Magirus Deutz og Iveco Magirus

Magirus Deutz, siste modellen av denne ble produsert i hele 20 år, helt i fra 1973 til 1993. På slutten het den Iveco Magirus I 1997 var jeg på Kreta og ble kjørt i nettopp en Magirus Deutz- rutebuss, hvor fattern kommenterte tørt, "jøss, en sliten Magiruz Deutz. hmm produseres de fortsatt?" Og riktig nok gikk den ut av produksjon fire år tidligere, i alle fall i Tyskland. Jeg husker også at jeg traff på en Magirus Deutz nede forbi Tønsberg på samme tid eller mulig om det var tidlig 2000 tallet.

Ellers kan jeg nevne at i nettopp Øst-Europa finnes det sikkert i dag opptil flere Magirus-lastebiler bygget på lisens av russiske UralAZ. Husker at da jeg var på Kreta at fadern ristet litt på hodet av at disse lastebilene fortsatt gikk masse i trafikk der nede. I 1997 så fattern en gammel Fiat 124 stående plukket fra hverandre mitt i en bakgate i Chania av samme type som han selv hadde ca 10 år i forveien, den gang da Norge så og si var på randen av sammenbrudd på grunn av bankkrisen. UralAz Magirus Deutz denne ble produsert til 1997. ble riktignok produsert langt nordøst i Russland, et godt stykke unna Kreta. Da UralAZ er en fabrikk som ble dannet i Russland under 2 verdenskrig da Stalin og russerne måtte evakuere ZIL fabrikken i Moskva og flyttet den lenger øst mot Uralfjellene og grensen mot Asia og Sibir. Kanskje er det flust av disse lastebilene i hele Kaukasus, resten av europeiske Russland og i hvert fall sørlige og midtre Tyrkia, Ukraina og resten av Øst-Europa fortsatt i dag som kjører rundt som nye mere Moderne UralAZ lastebiler. Kanskje har også fattern sett disse bilene mens han har vært på ferie der de siste 20 årene og tenkt "shit gir ikke disse folka seg med å være utdaterte?". Disse bilene er uansett noen dritkule biler og det hadde vært kjempe kult om noen kunne importert en god del av disse til Norge igjen. Magirus Deutz BAM; i 1975 importerte det gamle sovjet hele 7500 av datidens Magirus Deutz til datidens anleggsarbeid med den sovjetiske Bajkal Amur Mainline, såkalte BAM. Dette førte til at Magirus Deutz i 1975 fikk så og si topp-plassering på salgslistene dette året, bare på grunn av nettopp denne voldsomme bestillingen.

Jeg har tidligere skrevet om damplokomotiv i bloggen, her og her er en link til noen foreslåtte jernbaner mellom Nord-Norge, Finland og Russland. Selvsagt et samarbeid med Russland kan jo i dag ta virkelig evigheter da Putin og Russland nå så og si har gått til krig mot vesten. Men Sverige, Finland og Norge er jo for såvidt bestevenner, så her kunne det gått fort for seg enn så lenge hvis bare den norske staten fikk opp farten, for Norge er jo selvsagt kjempetreige. Og selv om mange rånere spesielt nå er opptatt av billige bensin og dieselpriser så er jeg nå av den mening at vi trenger å bruke penger mere på sysselsetting enn skatteletter og strømstøtte. Bare tenk deg for oss rånere hvor kult det ville vært å jobbet med nettopp slike prosjekter mens staten støtter oss med splitter flunkende nye lastebil-trucker og anleggsmaskiner. Ja selvsagt mye nyere og fetere enn gamle Magirus i fra 70 tallet som russerne fortsatt produserer mange av, ja se gatebilbloggen min. Og selvom Magirus Deutz BAM er fra 70 tallet så har de solide lastebilkarosserier og er kule som rånebiler i kanskje 10 år til


Magirus Deutz kan du kjøre med som en investering for å fikse i hagen din. I hvert fall hvis den har kran. For da kan du løfte både tunge jordsekker på flere hundre kilo og granittsteiner, og spesielt da larvikitt som er eksklusivt. Du kan også være bonde og kjøre høyballer med den. Men også cruise rundt i bygda som en konge av rånemiljøene. Og ikke glem lastebiler og militærkjøretøyer. Den har ekstra tykt og sterkt karrosseri som tåler ekstra mye veisalt rust og påkjenninger.


Magirus Deutz 310 160 og 256 var det en jeg kjenner som var entreprenør og jobbet med gravemaskin. Han kjørte på med masse grus i veien min, noe som trengtes for veien var jo mere som en slags setervei å regne.

















Kommentarer

Populære innlegg